torsdag 14 januari 2010

"Men det går ju från min drinkbudget"

Någon sökte på "ellen dryg blondin blogg" och hamnade här. Jag vet inte om det var medvetet eller bara ren och skär tur, men jag tyckte att det var roligt i alla fall. Dryg var jag igår också, mot min lillasyster. Hon är 23 år, men ibland (och då menar jag igår) tror jag att hon är 15 med huvudet uppe i molnen.

Pappa ringde igår och var helt uppjagad. "Har ni inte hört att det är en jordbävning på Haiti?!" Min syster befinner sig nämligen på samma ö, men i Dominikanska republiken. Han hade försökt ringa och ringa och ringa för att se efter så att de, just den dagen, inte hade hyrt en bil och gett sig iväg på utflykt. Till t.ex. Haiti. Systern min svarade dock inte.

Så jag pratade med min mamma. Hon hade också ringt. Svarade lillasyster? Näpp, näppeligen, näppelunda, ingalunda. Så jag ringde jag också. Jag tänkte att om jag låter signalerna gå fram så fattar hon väl att hon ska svara. Nej, inget svar. Nu började jag bli orolig; förvisso var hon på den del av ön som inte hade drabbats, men vem vet vad de hade sysslat med de här dagarna?

Sen fick jag ett sms från henne. Ordagrant stod det:

"Hej! Är det något speciellt som har hänt? Massa folk håller på och ringer. Kan inte svara då det är jättedyrt. Men allt är bra här i dr. Kram!"

Tjaa du, lillasyster Siri. Om nu din pappa som i princip aldrig hör av sig ringer flera gånger, din mamma ringer och din syster som inte har ringt sen du åkte i september också ringer - du tror inte att det finns en anledning till att... tja... svara i telefonen då? Hon skyller på att hon inte kände till kaoset. Men ändå, om man nu lägger flera flera tusen på att resa jorden runt, då kanske man kan lägga några kronor på att svara i telefon om hela ens familj ringer upprepade gånger.

Visst, hon mådde ju bra. Men på något sätt slog det aldrig min lillasyster att det fanns en orsak till att vi ville nå henne. Tänk om något hade hänt här hemma, någon hade blivit sjuk/skadad/dött och hon bara "nej, det blir lite för dyrt att svara"?

Min lillasyster kommer hem på måndag. Nog kommer jag vara ohyggligt glad över att se henne, men samtidigt kanske jag låter bli att värma upp gästrummet. Något straff ska hon väl ha?

1 kommentar:

Siri sa...

Maste forsvara mig lite. Pappa ringde bara en gang och da horde jag inte, mamma hade inte ringt och jag horde forst nar du ringde. Tankte att jag kan val lika garna skicka ett sms och fraga vad det handlar om, det gar nastan lika fort. Om ni sne skulle saga att det var nagot allvarligt sa skulle jag ju svara men kunde ju lika garna skriva att allt var ok pa ett sms som att svara. Sa satt pa varmen nu... :)