måndag 1 februari 2010

Dagens funderingar.

Jag har nyss läst tidningen och är lite fundersam över vissa saker:

- Vinterkräkan slår till på alla fronter.
Exakt hur jävla svårt kan det vara att hålla barnen hemma minst 48 timmar efter sista symptomet? Inte "hon har inte kräkts sen igår kväll, det är klart att hon kan gå till förskolan nu", inte "ja men HAN är ju inte sjuk! Det är hans bror som ligger och kaskadspyr i deras sovrum. Han kommer ju inte smitta någon." Spyr/diarréar barnet på måndag kväll är det först på torsdag barnet kan gå till förskolan. Ja, det känns länge. Ja, ni missar säkerligen något möte på jobbet. Ja, det suger suger suger att behöva vabba hela tiden. Men det fina i kråksången är ju att om alla stannar hemma den tid som behövs så blir det mindre magsjukespridning. Det är win-win. Faktiskt.

- Google streetview fotar människor på gatan.
Folk blir upprörda. På riktigt. Vi lever i Sverige där vi precis har infört 1984-rättigheter till staten, men det var tydligen ingen big deal för "jag har ju inget att dölja". Men när man riskerar att komma med på ett kort när man går på en vanlig gata, då är det väldigt läskigt. Jag fattar inte. Vad finns det att dölja hörrni?

- Slemgubbemansgris-Hasse vann Robinson.
Det är jättebra tycker folk. För då vann inte Jimmy Führ som hade mage att göra pakter i ett tv-program som går ut på att rösta ut folk. Herreminje vad tokigt! För Robinson har ju alltid handlat om att klara sig bäst på en öde ö. Det är därför man i första säsongen hyrde 15 små öar i sörmländska skärgården och satte ut 15 människor där och den som levde efter 3 månader vann. Eller nej just ja. Det var inte så från början heller. Det har alltså alltid handlat om utröstningar, pakter och spel bakom kulisserna. Nå men då så. Vad är problemet? (I år har jag knappt följt programmet alls och hade jag haft någon favorit hade det varit Annika. Tjejen som inte pallade med att vara socialt kompetent bland ett gäng idioter. Jag känner igen mig lite i henne.)

Hej på er förresten. Trevlig måndag (vilken oxymoron)!

3 kommentarer:

Lo sa...

Nummer 1: Håller absolut med!
Nummer 2: En kompis fb-status häromdagen: Gå in på Eniro och sök på Kartor/Åsögatan 176 och klicka på gatuvy. Dra pilen till höger till det röda huset på andra sidan gatan och där på andra våningen...Zooma.
Nummer 3: Har ingen åsikt. Alls. Har varit fast i Robinsonträsket, men det var på Emmas tid.

Ellen sa...

Ja, jag har sett det där på Åsögatan. :-D

JsN sa...

Inte bara barnen! Hur svårt är det att som vuxen jobba hemifrån någon dag när man kräkt. Jag har allvarligt funderat på att få till en skriven rutin på det på mitt jobb, vi har några äldre gubbar som inte förstår att andra kan drabbas om de inte "sköter sig"