onsdag 24 februari 2010

Din bästa film/bok?

Kan ni rangordna sånt? Om någon frågar "vilka är dina tre favoritböcker/favoritfilmer?", kan ni svara då? Jag vet aldrig vad man ska svara på: den bästa? Den man sett/läst flest gånger? Den man helst vill läsa/se igen? Den man grät till mest, den man skrattade till mest, den man kommer ihåg mest? Eller den som har bäst kvalité?

Jag kan inte svara. Filmen jag har sett flest gånger är nog Dirty Dancing eller Grease, men vill jag säga att det är mina absoluta favoritfilmer? Jag såg Titanic tre gånger på bio och grät varje gång, det var min favoritfilm då. The notebook är en av de få filmer jag har köpt, ska jag räkna den då? Stolthet och fördom kan jag uttantill, men ska jag räkna den som bok eller film? Får jag räkna ungdomsböcker, och vilken av Peter Pohls böcker gillar jag egentligen mest då?

Harry Potter-böckerna köpte jag samma sekund som bokhandeln öppnade på varje boks "släppdatum", men jag kan varenda liten detalj i "Lilla huset på prärien"-serien. Jag älskar Joyce Carol Oates och Marilyn French, men kan jag påstå att en av deras böcker är min favorit? "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" har jag inte vågat läsa om för jag vill inte förstöra den enorma läsupplevelse jag hade första gången, och "Mig äger ingen" berörde mig något enormt - men favoriter? Jag vet inte.

Jag tycker att jag läser mycket. Jag tycker också att jag har sett på relativt många filmer genom åren. Men favorit? Kunna välja ut? Nej, det går inte.

Kan ni göra det?

6 kommentarer:

presens sa...

Den 20 mars 2006 skrev jag nästan exakt samma inlägg, med skillnaden att jag faktiskt producerade en lista. I höstas blev jag och mina kolleger ombedda att skicka en lista på våra tre favoritfilmer till byrån inför en föreläsning. Skitsvårt. För dels är det svårt att veta vad de menar, dels är det svårt att välja, och dels måste man vara medveten om vilka signaler man sänder ut.

Anonym sa...

Det går inte. Allt bereor ju på dagsformen oxå. Jag är ju en sån som slaviskt följer greys anatomy, men vissa dagar är det bara så trist

Malinka sa...

Nej, det kan jag inte. Eller, jag kan ju fejka fram en:

Bästa filmer:
Persuasion
Fucking Åmål
The remains of the day

Bästa böcker:
Mästaren och Margaritha
Possession
Karlsson på taket

Men det är bra filmer/böcker som jag råkar komma på nu, inte nödvändigtvis de bästa. Det är nog så man måste tänka om man ska kunna få fram listor.

(Kom jag på nu!)

Unknown sa...

Bästa filmer:
Donnie Darko
Leon
Battle Royale

Bästa böcker:
Brott och Straff
Control
Anna Karenina

Veronica sa...

Känner igen mig i det där att inte våga läsa/ lyssna om böcker som var fantastiska första gången. Gäller även filmer för min del. Jag har nästan lättare för att välja ut favoritförfattare än favoritböcker.

Gnillib sa...

Nej. Det är lika hemskt varenda gång som folk vill att man ska ange bästa film/bok/skiva/låt/5 textrader som påverkade en mest när man var 17 år och allt sånt jobbigt.