torsdag 27 maj 2010

Däremot talades det lite om köksbord.

På skolan jag arbetar på var det igår en politisk debatt med representanter från alla riksdagspartier. De fick först presentera sig lite, prata om kärnfrågor inför valet och sedan drog debatten igång. Gissa hur många gånger ordet "jämställdhet" kom upp?

Just det, noll gånger. Jag är så förbannat trött på att inget parti kan föra jämställdhet som en valfråga, det är en så otroligt ensidig debatt många gånger. Samtidigt så vet jag inte om jag vågar rösta på FI. Vågar man det? Jag är med i FI, jag gillar FI, jag tycker att det är det alternativ som jag vill rösta på. Men så är det det där med bortkastade röster och även om jag i teorin håller med om att det inte finns något som en "bortkastad röst" så är jag i praktiken inte villig att riskera fyra år till med dessa vanvettingar. Det är jag verkligen inte. Så vad gör man? Om alla opinionssiffror hade visat på ett överväldigande försprång för den rödgröna sidan så hade jag inte tvekat, men som det är idag?

Nu var det egentligen inte själva politiken jag tänkte skriva om, utan om hur otroligt komiskt det är att det går att se precis vem som tillhör vilket parti bara på någon sekund. Folkpartisten är pompös och uppblåst, moderaten är brattig, centerpartisten affärskvinna, kristdemokraten ser ut som en tönt, miljöpartisten och sossen ser helt anonyma ut och vänsterpartisten går att spana in från flera hundra meters avstånd.

Tur att jag har rakat armhålorna idag. Vem vill vara en stereotyp?

7 kommentarer:

Leos pappa sa...

I mitt tycke är bägge block lika tossiga och inget av dem kommer få min röst.

att "kasta bort sin röst" tycker jag inte man gör om man röstar på ett parti som inte kommer in i riksdagen. jag är rätt övertygad om att de etablerade riksdagspartierna tittar VÄLDIGT noga på antalet röster för respektive parti strax nedanför 4%-spärren och tar intryck. Ur ditt perspektiv så kan jag dock se att du vill rösta bort sittande regering och därför lutar åt att "taktikrösta" på något rödgrönt. Rätt nyfiken på vilket parti och varför faktiskt :)

Malinka sa...

Det finns alltid någon anledning att taktikrösta – om det inte är för att få bort sittande regering som i år, är det för att inte byta som förra valet (och se hur det gick!).

Jag tycker att man ska rösta efter övertygelse, för något. Och om inte de som sympatiserar med Fi röstar på Fi, hur ska Fi någon gång komma in i riksdagen och driva de frågor som sympatisörerna tror på?

Du kan ge dig den på att de som sympatiserar på SD inte avstår från att rösta på sitt parti för att de är rädda för att KD ska åka ut ...

Släpp sargen Ellen! ;-)

leos mamma sa...

med tanke på att du av någon outgrundlig anledning etiketterat mig och min käre make som moderater så undrar jag om den gängse normen för "brattig" är radikalt annorlunda än hur jag uppfattat den?

eller är man brat om man drar runt i (mer än) tre år gamla hm-kläder, lever på csn istället för pappas pengar och inte har sett stureplan på sisådär fem år verkligen?

ser fram emot att få svar på min undran när du är tillbaka från din weekend. vill nämligen helst inte inge folk idén att jag på något sätt är en brat och uppenbarligen behöver jag hjälp på den fronten.

mvh
ängslig trettiplus



;)

Ellen sa...

leos mamma - eftersom ni (innan piratpartiet fanns) uttryckte er som att de varsta foreningar som fanns var ung vanster och ssu i princip sa var steget inte langt till att tro att ni darfor rostar at hoger, dvs alliansparti. Piratpartiet idag ja, men som sagt sa var det har innan. :-)

leos mamma sa...

hahaha bara för att vi var överens om det I ETT SPEL?! :D du är rolig du :)

apropå det, är det inte dags för spelkväll snart??

Leos pappa sa...

kanske ta en kväll och prata om våra politiska övertygelser så alla vet var dom står och varför? :)

Ellen sa...

Tredje gången jag försöker kommentera: självklart var det väl knappast bara spelet som gjorde det. Snarare små kommentarer som t.ex. den ovan, ett himla vurmande för småföretagare och diverse såna saker. ;-)

Politisk spelkväll låter trevligt!