tisdag 15 juni 2010

Så många förspillda chanser.

Jag tror att jag har skrivit om det här tidigare*, men det hjälps inte. Ideligen snubblar jag på flicknamn som är så fina att det drar i mig. Tänk om man kunde få bli gravid, vara gravid, föda barn och ge barnet ett vackert namn - men sen kanske inte behöva vara heltidsförälder. Tänk va? Vilken bra idé!

Jag är fortfarande bitter över att Emmy inte fick bli en Kerstin, men även om vi skulle skaffa ett tredje barn och det mot förmodan blir en tjej - inte fan passar väl Kerstin ihop med Emmy och Noa? Det är ju stilkrock så det skriker om det. Andra namn som är jättefina men omöjliga är:

Esmeralda (det kan man ju inte heta på riktigt)
Nike (min egen man trodde att det handlade om skomärket. Nuff said)
Liv (för kort)
Laura (vetefan hur man skulle uttala det)
Ingrid (stilkrock igen)
Nour (på en blond unge?)
Majken (stilkrock)

Jag har fått kompromissa bort så vackra namn, jag har bara två barn och det kanske aldrig blir fler. Vad ska man göra med alla dessa namn som är så fina? Tvinga på dem på barnbarnen? Släkt och vänner? Namnge ungarnas dockor och gosedjur?

Vilka är era "jag måste föda ett till barn så jag kan få använda detta namn"-namn?

*(Jag är smått oroad på allvar över mitt dåliga minne. Är det inte meningen att man ska minnas t.ex. klasskamrater eller barndomsvänner eller vad man har skrivit om i sin egen jäkla blogg? Dement vid 26, vilken härlig framtid jag har framför mig!)

11 kommentarer:

Tahira Faye sa...

Fast jag tycker nog inte att Ingrid är stilkrock. "Mina" namn är Saylor till en flicka och London till en pojke. Men obehagskänslan som kommer med tanken på ett till barn är större än sorgen över att aldrig kunna använda de namnen.

terry sa...

Noomi? Fast Noomi, Emmy och Noa kanske blir lite konstigt. Om vi inte hade haft en crazylady-granne som heter Noomi hade jag allvarligt övervägt det. Ja just det ja, om inte Noomi Rapace hade funnits då (bad vibes).

Tjockalocka sa...

Folke och Ture
Kitty och Rut

ak sa...

Boel, Puck, Paloma. Monika, Bodil. Inget enda pojknamn? Konstigt.

presens sa...

Man skaffar många hundar eller katter att ge namnen till. Eller så gör man som Sookie i Gilmore Girls.

Mitt "sorgenamn" är Tage. Vi var ju så övertygade om att det var en liten Tage därinne. Nu blev det ju världens mest perfekta barn, så *hon* är ju ingen sorg, precis. ;-)

Och gör det något om det blir en stilkrock? Om folk tänker något om det tänker de förmodligen en av två saker. Antingen är de två äldsta särkullsbarn, eller så har ni vuxit lite inför trean och bytt smak lite grann.

Maiden sa...

Vänta nu.... Kerstin?? Tycker du OM namnet Kerstin???? Är helt chockad! Jag heter nämligen Kerstin och min man säger gärna att det låter som ett "mat-tant" namn... :-(

Jag är ju gravid nu så vi är inne i namn-härvan... Hoppas verkligen att det blir en kille för vi kan inte komma överens om något tjejnamn alls! Mina favoriter är Ingrid och Maja - mannens Madeleine och Emelie... Inte riktigt i närheten va!? ;-)

Nu kan jag somna glad - ngn tycker om namnet Kerstin!! Eller var du ironisk.....?

presens sa...

Kerstin är jättefint! Och nej, jag är inte heller ironisk.

Ellen sa...

Åh ja. Rut och Kitty! Håller helt med.

Maiden - Emmy skulle ha hetat Kerstin om jag hade fått bestämma helt fritt. Men maken tokvägrade. Några månader senare medgav han att hon skulle ha passat jättebra i Kerstin, gissa om jag blev rasande då?

presens - eller så tänker de: "Jaha, hon med jättebra namnsmak har äntligen fått igenom precis de namn hon vill och behöver inte längre kompromissa!" ;-)

Jag är ju inte missnöjd med mina barns namn alltså, det är jag verkligen inte. Men ändå, alla dessa vackra namn.

Sofie sa...

Jag gillar Eskil, Svante, Henry och Ivar. Ett litet gubbgäng, alltså och så många barn kommer jag definitivt aldrig att få.

Mitt problem med tjejnamn är att de jag gillar är så himla populära: Elsa, Astrid, Stella. Såg två Stella i morgontidningen häromdagen och min första tanke var "neeeej".

Anna sa...

Min systerdotter heter Nike. Det utalas Niiike, inte Najk som skorna!
Jag tycker det är jättefint!

Kerstin sa...

Här är en till Kerstin som blir lite glad :-) Tycker inte om mitt namn, är 70-talist och allas mamma el svärmor heter Kerstin, känns verkligen som helt fel generation.

Får vi ett till barn hoppas jag det blir en flicka till så vi får "använda" Signe. Blir det en pojke tror jag bestämt att han blir namnlös, det var svårt nog att hitta på ett pojknamn till sonen ;-)