torsdag 23 september 2010

Ett underbetalt yrke.

Herregud vad förskollärare är underbetalda. Vad tjänar de egentligen? Strax över 20 000 om de har tur? Strax under om de har otur?

Det är ju makalöst dåligt betalt om man tänker på vad de faktiskt måste stå ut med. Frysa långa stunder utomhus, behöva torka snor, tårar, kräks, rumpor. Kränga på 16 ungar overaller och skor, bara för att göra om det en halvtimme senare när barnen behöver gå på toaletten. Försöka se det roliga i att putta en gunga i en timme i sträck. Hantera gnälliga barn, gnälliga föräldrar, dåligt väder, kladdigt mellanmål, sjukdomar som bara går runt runt runt.

Och detta har de utbildat sig till. De har gått flera års utbildning för "ynnesten" att ta hand om andras ungar. Jag tycker att det är bökigt nog att trixa med overall och galonisar på mina två, tänk er 12 ungar till? Varje dag? Året om? Karriären ut?


Bara att det finns människor som vill jobba med andras barn är ett mirakel. Att de är så pass underbetalda som de är är en skymf.

Och att jag inte skulle passa som förskollärare är rätt uppenbart.

/Har jobbat på ungarnas föräldrakooperativ idag.

1 kommentar:

Mor Grön sa...

Ja du.. det är inte högavlönat direkt. Jag tjänar ungefär som en förskolelärare och det innebär efter en handfull år i yrket en lön på strax över 20 000 för min del. Min sambo som passar datorer tjänar nästan det dubbla.

Det är uppenbart vad som värderas högst här i samhället... å andra sidan har man ju valt sitt jobb frivilligt.