onsdag 1 september 2010

Så mycket för föräldravänligt universitet.

I tisdags började min kurs. Allt verkade väl helt ok, förutom att läraren vi har första delkursen strödde sig med "självklarheter" som "man kan ju inte börja en mening med 'och'" eller "man kan ju inte säga 'han är äldre än mig'".

Men sen så var det den där lilla detaljen jag hade missat: alla tillfällen är obligatoriska på delkurs 1 och 2. Eller för att använda lärarens ord: "är man borta mer än två gånger är det ju väldigt svårt att få godkänt". Jahapp, tänkte jag och försökte låta bli att måla fan på väggen, eftersom jag tänkte att det ju måste gälla sånt där slentrianskolk. Men tji fick jag. Eller för att citera vår konversation:

- Jo, jag tänkte det där med att du sa att om man är borta mer än två gånger så kan man inte få godkänt?
- Ja?
- Jo, jag har ju liksom småbarn och om en av dem blir sjuk så är ju det två tillfällen, bara sådär. Och att bara en ska bli sjuk bara en gång under de kommande fem veckorna känns rätt otroligt. Så hur gör jag då?
- Ja, det är ju tråkigt, men inte mitt problem. Det är inte en distanskurs.
- Jaha.

Vad kul det känns att man på Örebro Universitet vill få in småbarnsföräldrar i studielivet. För visst, i teorin har jag en partner som också kan vabba. Men i praktiken är han nyanställd på provanställning och behöver verkligen verkligen göra ett gott intryck. Och i teorin har jag en mamma som bor i staden, men i praktiken jobbar hon i Eskilstuna och har inte precis ett löpande band-jobb som det går att vabba ifrån hur som helst.

Så nu börjar hösten med en stor mängd handsprit och ett gäng svordomar åt alla möjliga håll. Samt tumhållning. En jävla massa tumhållning.

12 kommentarer:

leos pappa sa...

tror jag missat vad du skall läsa... *skäms*

Anonym sa...

korrekt gångordning:läsa.......seeeen barn!

ak sa...

Men hur kan man säga så! Sitter förresten i en identisk båt, Tobias också provanställd.

Ellen sa...

leos pappa - just nu professionellt skrivande. Sen magisterexamen inom kommunikation.

Anonym - varför? Så att alla som pluggar är små nittonåringar utan någon egentlig erfarenhet av livet? Vilka givande diskussioner...

ak - eller hur. Suger!

Tjockalocka sa...

Lite flexibilitet hos universitetet hade ju inte skadat!

Men i värsta fall, visst kan man VAB:a även om man är provanställd. Provanställda har ju också barn, eller kan bli sjuka. Även om jag fattar att det inte är optimalt.

Hoppas det löser sig!

Anonym sa...

Ärligt talat så var det det mest osmidiga och dummaste jag har hört. Klart man måste kunna Vabba även om man studerar! Så många idag som studerar i vuxen ålder så kan du ju knappast vara den första med barn. Universiteten är väl inte en skyddad verkstad för yngre barnlösa??

Lycka till och hoppas det blir en suverän kurs i allafall!/AnnaPanna

JL sa...

Vänta. Lite. Nu.
Man kanske gör ett riktigt "gott intryck" genom att visa att man tar ansvar för sina barn när de är sjuka? Eller har det blivit 1975 utan att jag märkt det?

Anonym sa...

primärt är du där för att insupa kunskap, inte för att sitta och dela med dig av din "egentliga kunskap om livet", dvs foglossning och vinterkräksjuka. nittonåringar är det för övrigt ganska ont om på universiteten. antingen löser man de yttre omständigheterna så att man kan plugga, läser på distans eller så skiter man i att plugga. din lärare hade således rätt i att du kanske borde plugga på distans istället.

Ellen sa...

Johan - ja, egentligen. Men i praktiken så är det ett jättelitet företag med bara två anställda förutom honom, och de har dåliga erfarenheter av en tidigare anställd som knappt var på jobbet pga vabb och dagishämtningar. Så jo, jag håller med dig. Egentligen. Men alla är inte riktigt så där som man vill att de ska vara, eller hur?

Anonym - nu talade jag inte riktigt om mig själv, jag är fortfarande rätt ung. Men rent generellt så är det ju absurt om bara människor utan barn ska ha möjlighet att plugga. Nittonåringar är det inte särskilt ont om på den här kursen, istället kryllar det av dem. Och idag fick jag dela med mig av sån viktig kunskap som vad ordet "pretentiös" innebar. Inte precis vinterkräksjuka. ;-)

JL sa...

Får han vara hemma om han själv är sjuk? Jag skulle tro det. Men om barnen - nej då måste frun ta det. Det är regeln om man har haft dåliga erfarenheter. En regel som alla måste följa. Or... maybe not?

Ellen sa...

Johan - nej, självklart inte. Men har man provanställning så vill man varken vara sjuk eller vabba. Typ. Det är inte läge att ändra på världen när man inte sitter med ett anställningskontrakt i handen.

JL sa...

Jo men... Äh!