onsdag 15 september 2010

Såna dilemman.

Jag måste städa idag. Noa ska ta hem en kompis från förskolan och kompisens mamma följer med och tja, det är inte städat här hemma. Problemet ligger dock inte i själva städandet, utan i att hitta precis rätt nivå på renheten och finheten. Är det för städat, skorna står i raka led och mattfransarna är kammade - ja men då märks det ju att jag har panikstädat innan de kommer. Jag är ute efter den där looken som säger att "vi har det alltid såhär skönt avslappnat städat. Visst ligger skorna lite småslarvigt i hallen, men vi har ett skinande rent badrum där det aldrig finns tandkrämsrester i handfatet."

Så jag vet inte. Ska jag först städa allt superfint, för att sen stöka till det lite nonchalant? Eller ska jag bara ta lite här och var och sen hoppas att det ger rätt intryck?

Apropå intryck förresten; vad väljer ni? Ett hem som är stökigt men snyggt inrett och väldigt fint under allt stök, eller ett omodernt och fult hem som är välstädat och rent? Jag gissar att de flesta väljer fult men rent och städat, men jag kan väl inte vara helt ensam om att tänka tvärtom? Jag menar, om jag har det stökigt i mitt egentligen snygga hem så kan det bero på en mängd saker. En stressig vecka, en jobbig tid, mycket på jobbet, sjukdom etc. Men dålig smak är ju konstant.

Lite ytlig idag känner jag. Nåja, någon ska ju vara det också. Alla kan ju inte vara Mia Skäringer som levererar "sanningar" och tittar djupt in i kameran. (Ja, jag har problem med hennes älskade blogg. Men det kan vi ta en annan gång.)

7 kommentarer:

Malinka sa...

Jag tycker som du: stökigt men snyggt inrett.

Tyvärr har jag ett omodernt och fult hem som är stökigt. #fail

Skäringers blogg har jag också vissa problem med. Prettoproblem. Ändå läser jag den, så något tilltalar mig helt klart.

Sofie sa...

Det fint inredda hemmet går ju att städa, det fula men rena hemmet innebär en större ansträngning (ekonomisk och tidsmässig) för att bli fint. Så jag väljer samma som du, förutsatt att det inte innebär extremiteter som hundskit på golvet o dyl (såg en hund bajsa inne i en affär häromdagen, fräscht).

ak sa...

Jag tar samma. Faktiskt är mitt nummer ett ett vackert hem täckt av en intressant röra. Gärna bok- och tidningshögar, spännande prylar, lagom tillskrynklade textilier. Snobbstökigt.

Fru N. sa...

Självklart inrett och stilrent, men lite grejer framme!

Superhärlig blogg! Det blir Bloglovin här :o).

Hälsn.
Linda
http://knepstolparna.blogspot.com/

leos mamma sa...

är stökigt = skitigt? eftersom det ena exemplet var "fint och stökigt" och det andra "fult och rent";)

stökigt har väl alla till o från, men skitigt är bara ofräscht. då struntar jag i hur det ser ut under den skitiga ytan faktiskt.

Dom kallar mig Yngve sa...

Nej, du är inte ensam. Jag bryr mig inte nämnvärt om stökiga ytor, sålänge jag har en snygg och bra grundinredning som jag vet ser förtjusande ut (vilket i sin tur ger motivation att städa) Att städa ett fult inrett hem försätter mig däremot i ett närmast depressionsliknande tillstånd. Välorganiserat och fritt från dammråttor gör inte en taskig inredning vackrare.

Mor Grön sa...

Hej på dig Ellen!

Tycker varken man behöver ha snygg inredning eller välstädat. Avsaknad av det ena, det andra eller både och kan ju mycket väl vara ett reultat av att man har många andra kreativa intressen i livet som får ta tid och utrymme.
Vi kör väl på "fint men stökigt" då visst inredningintresse finnes men ganska lite städintresse.
Visst kan du röja av lite men jag tycker du ska tänka ett extra varv innan du städar allt för mycket inför kompismammans besök. Vi kvinnor är ganska snara att lassa på varandra förväntingar och krav genom att måla upp fejkade föreställningsvärldar för varandra. Det är ju nu du sätter nivån. Om du superstädar kommer hon att känna krav på sig att superstäda när du ska komma dit och till slut drar ni er för att bjuda hem varandra då det innebär så mycket jobb för att få livet att se bättre ut än vad det är inför varje besök.