onsdag 9 februari 2011

Ett rent sammanträffande my ass!

Jag blir alltid lika irriterad när människor som är vettiga, pålästa och sunda häver ur sig att självklart kommer deras barn få ha alla färger. Förutom rosa då. För "jag gillar helt enkelt inte rosa, det är den fulaste färg jag vet". Really? Inte kräksorange, pissgult, novembergrått eller smutsvitt? Utan alla nyanser av rosa? Det här är det fulaste ni vet?







Tillåt mig tvivla. Det är väl klart att det finns människor som truly, madly, deeply hatar rosa, men att det ska vara så många och så utbrett att färgen lätt seglar upp som världens mest hatade - det handlar om mer än bara färgen. Och det stör mig som sagt att folk inte kan se förbi det. Att de på riktigt hävdar att de, just de, faktiskt liksom alltså bara råkar hata rosa. Bara sådär. Färgen på kattungars nosar, på skimrande solnedgångar, doftande rosor och på nyfödda bebisars kinder är alltså världens fulaste färg. Gråsuggegrått ligger i lä. Rosa är det värsta.

Eller, så kan det ju ha något att göra med att det är den färg som vi i vår kultur förknippar med småflickor. Med kvinnlighet. Med flickighet, med svaghet, med gulligull, med ryschpysch och volanger.  Och precis som allt annat kvinnligt, flickigt och "svagt" så är det populärt att ogilla det. Hellre spindelmannen än Hello Kitty liksom. Att det ligger till så kan man ju tänka sig, det känns ju faktiskt lite logiskt när man tänker efter.

Förutom för de människor som benhårt hävdar att nejdå, så är det inte. De bara råkar ogilla rosa. Och så är det inget mer med det. 

Eller hur. 

(Uppdatering efter tips från Alexandra på bloggen "Försök att inte se så snygg ut": Läs rapporten Den rosa overallen. för lite mer om den skydda färgen rosa)

13 kommentarer:

presens sa...

Min unge får än så länge inte ha rosa. Av framför allt en anledning - nolltolerans är enda sättet att undvika att *alla* presenter är rosa. Men hon "får" inte ha "alla färger". Gult, till exempel, är inte hennes grej. Eller vitt. Eller pasteller överlag. När hon har egna åsikter i affären och i garderoben blir det förstås en helt annan sak. Jag tror att jag har ett år på mig eller så att välja färger till henne.

Så länge vi bestämmer väljer ju vi färger vi tycker om. Så jag köper mycket i grått, rött, svart och lila. Frun väljer gärna grönt och orange.

Ellen sa...

Ja alltså, det finns ju massor av anledningar till att inte köpa en färg. Ungen passar inte i det, man gillar inte signalerna det sänder till släkt och vänner osv osv. DET säger jag inget om.

Men att rosa skulle råka vara just den färg som alla tycker är SÅ FUL utan att det ligger något bakom det.

I think not

Johanna sa...

Min mardröm: En rosa tröja med Spindelmannen (alternativt Batman/Cars) Huha!

Alex sa...

Har du läst Fanny Ambjörnssons Den rosa overallen?
www.ep.liu.se/ecp/015/003/ecp015003.pdf

Ellen sa...

A.M.O - ja, den har jag läst! Jättebra tips för övrigt, kan uppdatera inlägget med den.

Jag tycker att de som uttalar sig i rapporten är rätt så "okunniga" inom genus ändå, och har hört så otroligt många genusvettiga personer yttra just orden "jag råkar bara ogilla rosa." Utan att ens reflektera vidare. Det fascinerar - och som sagt irriterar - mig.

Malinka sa...

Ahmen, den där grisskära som folk envisas att heldressa sina stackars döttrar i, den är nog faktiskt en av världens absolut fulaste färger. Bättre än spygult, visst, men jag föredrar faktiskt beige framför den.

Ellen sa...

Malinka - men hur snyggt är det att heldressa sina ungar i någon slags färg? Och rosa är ju så mycket mer än grisskärt, men det hindrar inte folk från att sky färgen helt.

Sofie sa...

Jag gillar inte grisskärt och pastellrosa särskilt mycket på kläder, däremot tycker jag att cerise/djuprosa är fint! Vet inte om min unge är kille eller tjej än, men har köpt en del plagg med rosa inslag (de nyanser jag tycker är fina). Däremot är jag inte förtjust i de signaler som fluffigt flickiga, ofta rosa, plagg sänder till omgivningen, så därför undviker jag att köpa saker i den stilen. Oavsett kön.

Är inte heller ett fan av typiskt "killiga" stilar som camo-mönster och köper inget sånt heller.

presens sa...

Sen tycker jag att de flesta rosa bebiskläder faktiskt är i rätt fula nyanser av rosa. Det blir lite bättre när man kommer upp lite i storlekarna.

Och man ska heller inte förneka det starka symbolvärdet i rosa. Förutom hårlängd är rosa det som starkast signalerar "flicka". Rosa kläder = flicka, inga rosa kläder = inte flicka. Av den anledningen hade jag varit mer öppen för att försöka leta rätt på något fint i rosa till en pojke. Jag har inte läst den där rapporten, men det är väl rätt självklart att rosa är en problematisk färg.

Men visst håller jag med dig om att det är intressant att så många hatar rosa som färg och tycker att den är ful. Ett inlärt gruppbeteende, säkert. Men man kan ju ogilla en färg och tycka att den är ful för att man ogillar symbolvärdet. Det har färgat av sig på själva färgen. Kan man inte se färgen rosa utan att tänka "princessa" [sic!], "könskodade barnkläder", "begränsning" så är det väl inte så konstigt att man tycker att den är ful. Plus att det är lättare att försvara att man tycker att en färg är ful än att man faktiskt begränsar sitt barn när man säger att man inte gör det.

Lena sa...

Jag vägrar rosa presenter för annars blir det som en kavalkad av rosa här hemma. Däremot så köper jag kläder i de rosa nyanser som jag gillar till dem. :D Men det är nog mer mitt estetiska sinne som blir misshandlat av all fulrosa, haha.
Med det sagt så har de även garderoben fullt av turkost, lime, brunt, orange odyl. Tyvärr är Stella helt insnöad på lila helt plötsligt. Känns som lite yttre påverkan har spelat roll där.

Anonym sa...

Det här var en intressant diskussion

Cissi sa...

Håller med, tänk att rosa (förvånande ofta i familjer med pojkar) är så vanligt att tycka illa om!?

Jag personligen tycker däremot att det är jättesvårt att hitta fina rosa kläder! Det är lätt att hitta de som har en fin rosa färg, men då är de någon konstig puffärm på tröjan, fult tryck eller (mitt absolut hatobjekt) "rynk" fram på, som om barnet (flickan) skulle ha bröst som behövde separeras med lite rysch! (I stl 104 cl...)

Pop hade fina cerisa byxor för något år sen, mer sånt skulle jag vilja se! (Tips någon?)

Veronica sa...

Apropå rosa kläder och barn;
http://www.jnytt.se/nyhet/38239/sexaring-fick-kniv-i-nacken-pa-forskolan

Jag blir så arg när jag läser om det att jag knappt vet vad jag ska skriva. Det är ju knappt man vågar sätta på sin pojke rosa kläder om det är det bemötandet man kan förvänta sig. A´s favoritfärger är blå och lila så det är det han använder mest. Hade han gillat rosa bäst hade han såklart få ha det. Det känns mer än olustigt att ett barn uppenbarligen inte fick stöd i att vara som han ville utan ska behöva byta skola för att personalen på skolan inte kunnat hantera situationen.