torsdag 17 februari 2011

Och vad har ni för fördomar då?

Vill ni leka? Vi kan leka "lufta dina fördomar"-leken. Den är jättekul, man bara skriver ner sina fördomar och förfasas över andra och blir förolämpad när man själv blir träffad. Ok?

Och ska man vara med så får det inte vara något mesande á la typen "jag tror att folk som ger sina barn namn som Conny-Ronny kanske inte har en doktorsexamen, men vad vet jag" utan släng på ordentligt med ett "alla tyskar är egentligen nazister" eller "alla som gillar diadem tänder på pingviner" eller något. Ok?

Självklart börjar jag. Och om ingen annan hakar på så står jag här ensam med skammen, fördomarna och elakheterna. Men det är ju rätt vanligt i den här bloggen, så vem bryr sig?

Here goes några av mina fördomar:

- Folk som tycker att det är "jätteviktigt att hålla sig i form" och därmed tillbringar en enorm tid på gymmet, läser sällan böcker. Och om de läser så är det typ Camilla Läckberg.

- Folk som väljer att läsa tyska är högermänniskor.

- Människor med mer än en hund är lågutbildade låginkomsttagare.

- Folk som på riktigt gillar Idoldeltagarna har lägre IQ än genomsnittsmänniskan.

- Föräldrar som lämnar sina barn på förskolan när de är föräldralediga med ett syskon gör det främst för sin egen skull, först i andra hand för sitt barn. (Genom sig själv känner man andra, kan man ju säga om den här punkten.)

- Vegetarianer tycker att de är lite bättre människor än köttätare.

- Alla som bleker sitt hår tycker att det är viktigare att vara snygg än att vara smart.

- Säkerhetsvakter på krog/tunnelbana eller liknande är såna som ville bli poliser men som inte kom in på polishögskolan, om de ens orkade söka in. 

- De som tror på "The Secret" och "Law of attraction" och liknande är såna som i tidernas begynnelse gick på Nigeriabreven och som lätt skulle kunna bli engagerade i pyramidspel.

Nej men vi kan väl stanna där för tillfället, bara för att jag inte ska skrämma bort er helt.

Nu är det dags för era bidrag! Och ingen blygsel nu, vi vet ju alla att vi sitter på en mängd fördomar och att de inte stämmer för fem öre. Men hur kul vore världen om vi erkände det?

18 kommentarer:

Anonym sa...

HAAAAAAAAAAHAHAHAHA, vilket underbart inlägg!

Jag ska verkligen fundera över mina (många) fördomar och skriva ett inlägg om dem.

presens sa...

Men... Är det fördomar om det är sant?

Jag sa...

Hahaha, härligt! Jag ska försöka komma på några då...

-Folk som röker är lågutbildade låginkomsttagare. Ofta får dessa barn som ganska unga oxå, för att dra två fördomar på samma gång...

-fotbollsspelare och hockeyspelare är casanovor och players

-alla tanter och gubbar är bittra och sura och pratar bara om sina sjukdomar och åkommor.

-personer som stämmer in på beskrivningen "flum" eller "estet" är alltid konstnärliga, röker, är vegetarianer, aktivister inom ett eller flera områden, de lyssna på alternativ musik, har en eller flera piercings/tatueringar, är alltid fattiga och går alltid på konserter.

-feta personer gör inget annat om dagarna än sitter i soffan och äter chips. (är själv fet, så jag vet att det KAN stämma, men har nu tagit tag i mitt liv och bytt livsstil och gått ner 15kg på 6 veckor av 65 kg som jag totalt ska ner...haha...)

Ja, det var vad jag kom på för tillfället....=)

Jag sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sofie sa...

- Folk som brinner för ett särskilt intresse, och ständigt måste tala om detta, är faktiskt ganska obehagliga och borde skaffa sig ett liv. De är inte 11 år och söker brevvänner längre!

- Kvinnor som umgås med "tjejerna" i ett sånt där stort, härligt Sex and the city-aktigt gäng borde också växa upp. Jag förstår inte hur vuxna människor har tid att umgås på samma sätt som skolbarn gör.

- Lantisar har mer omoderna matvanor än storstadsfolk. Kanske vet de inte vad en avocado är, och de har definitivt aldrig smakat sushi.

- Lyssnar man på hiphop är man förmodligen ghetto.

- Inga förlovningar mellan tonåringar kommer att hålla i längden.

Tahira Faye sa...

Alla som är för legalisering av cannabis är det för att de själva är missbrukare. Dessutom är de arbetslösa eller låginkomsttagare.

Ingen som använder mer än ett utropstecken har eftergymnasial utbildning.

Familjen skogstokig sa...

Du har hört denna va??
http://www.youtube.com/watch?v=PvZuEs6Jmgc

Lena sa...

Alla som skriver fjortisspråk som kjamiz, ja e osv. är seriöst störda i huvudet. Jag tror att de pratar så också.

Majoriteten av alla manliga greker är otrogna.

De som döper sina barn till typ Kevin eller med konstiga stavningar typ Felizia=white trash

Finns fler men jag måste fundera lite. :D

Lyllo sa...

Alla som låter tv:n stå och mala i bakgrunden oavsett tid på dygnet är lågutbildade låginkomsttagare.

De som inte förstår storheten i dramaserier som Sopranos och Mad Men är korkade.

Ellen sa...

Åh gud vad ni är härliga! Fortsätt!

Förresten så är alla hockeyspelare fula och alla fotbollsspelare snygga, så skydda era barn och låt dem inte spela hockey ifall ni vill att de ska få ligga i framtiden.

Cissi sa...

Alla över 50 är homofober, om de inte är kulturvänster.

Gnillib sa...

Det här har jag tänkt skriva om många gånger, men jag törs aldrig, Jag har så hemska fördomar.
Frivilligt barnlösa är sura jävlar med för många husdjur och fibromyalgi.
Folk som har TV:n på jämt som bakgrundsoljud är idioter.
Samma sak med dem som tittar på Idol och Melodifestivalen och lyssnar på Rix FM.
Ja, ni fattar. usch vad hemsk jag är.

Tahira Faye sa...

Okej, två till:

-Folk som ger sina barn namn med å, ä eller ö är från landsbygden, är ointresserade av omvärlden och har bott i samma område i hela sitt liv.

-Överviktiga som kritiserar bantning och använder ord som "smalhets" och "bantningshysteri" är egentligen bara för lata för att gå ner i vikt.

Lena sa...

Alla som döper sina barn till namn som William och CArl osv. gör det för att vara lite "fina" i kanten. Inga hippienamn där liksom. Dessutom är de tråkiga.

Anonym sa...

Alla som kommer från akademikerhem har ett förakt för arbetare/outbildade låginkomsttagare.

Alla som spelar golf är moderater

Alla läkare gifter sig med varandra och får barn som också blir läkare.

/karina

Anonym sa...

Alla som inte är feminister är idioter.

Folk som inte lärt sig stava ordentligt är idioter (ej de med dyslexi).

Människor (par som singlar) som är ofrivilligt barnlösa skaffar sig ofta en sisådär 17 hundar som dom sedan behandlar och pratar till som om de vore barn.

Folk som vill bo i vita, minimalistiska hem och klä sig i Odd Molly är idioter.

Universitetsstuderande anser sig vara lite finare och lite bättre än de som aldrig läste längre efter gymnasiet.

Alla som arbetar inom industri är lågutbildade.

Alla väktare är wannabe snutar.

Och många som blir snutar blir det för att hämnas sin hårda barndom genom att utöva makt på andra människor.

Lena sa...

Hahaha, åh vad jag gillar det här.

- De som går (solarie)bruna året om har inte mycket innanför pannbenet.
- Alla vars aktivitet på Facebook alltid visar sig genom minst fem "inlägg" av typen "ord för dagen", "horoskop", "spåkulan" m.m. har alldeles för mycket fritid eller för tråkigt liv.

Anonym sa...

Folk med konstiga namn på sina barn, konstiga hårfärger, outfits och dylikt är alltid alldagliga, trista och banala typer.

Kvinnor som älskar rosa, har ett gulligt smeknamn på sig själva eller barnen och som ser sig själva som "naturligt kvinnliga" har jävligt låg självkänsla och har någon gång levt i en relation med en man som slagit dem.


Smala människor är i hemlighet rädda för att feta har bättre sex.