måndag 7 mars 2011

Alltså, det här med påsken.

Det är så himla godtyckligt, det här med påsken. I år är påskafton den 22 april om jag inte minns fel. Det är ju sjukt sent, bara en vecka senare är det vintern rasat ut... och så ska det vara vår.

När vi nu ändå har sagt och bestämt oss för att även påsken är en kristen högtid (de är ju ena jävlar på att sno åt sig alla högtider, de däringa jesustroende) så vore det väl lämpligt om historien ändå höll. Jag menar, det måste ha varit jättesvårt förr i tiden när långfredagen skulle vara till för att sörja Jesus, när man inte ens kan motivera varför för sina ungar.

- Men alltså mor (för så sa man förr). Varför måste vi sitta här och glo (så sa man kanske inte förr) in i väggen för?
- Jo, det är ju långfredagen, dagen då Jesus dog.
- Idag?
- Ja!
- Du svär?
- Jag svär.
- Idag, den 21 april dog Jesus?
- Ja, säger jag!
- Konstigt, för förra året dog han tydligen den 27 mars.
- Eh...

Jag vet att det har med vårdagjämningar och fullmånar att göra, men ska det hjälpa till på något sätt? Antingen dog ju Jesus och återuppstod och ärligt talat så kan det ju inte vara så svårt att hålla koll på rätt datum när någon kommer tillbaka från de döda? Eller så gjorde han det inte* (det är alltså så det är i verkligheten, men vi kan ju låtsas för att få ha kvar lite röda dagar, ok?) och då behöver man väl kanske inte heller tvinga barnen att sitta och glo på en vägg?

Fatta hur skeptiska vi skulle vara om julen helt plötsligt ett år inföll den 17 december, nästa år var det återigen dags för att "fira Jesus födelse" (men det har vi ju gått igenom så mycket nu att ingen längre väl tror är anledningen till att vi firar jul?), men då hipp som happ så hade han fötts den 2 januari istället. Nej, då är det mycket bättre att ha det som vi har det nu; han föddes på sommaren men vi firar ett halvår senare istället. Mycket mer logiskt.

Äh, jag är bara bitter för att jag inte få fylla år på påsken i år. 2009 inföll påsken precis ihop med min födelsedag och jag kunde låtsas att allt godis, allt sällskap, all god mat och hela härligheten var till för mig, amen. Dessutom var det sjukt varmt då, vi gick omkring i linnen och shorts i början av april. När jag tittar ut genom fönstret nu känns det som att det kanske är bra att påsken är sen i år. Kul att skicka ut ungarna för att gå påskkärring i den meter snö som fortfarande ligger kvar här.


*(Lite OT, men på wikipedia kan man om Jesus uppståndelse läsa: "Uppståndelsen faller alltså helt inom trons område och det följande är en kort redogörelse för Kristi uppståndelses betydelse och innebörd i den kristna tron." Man bara nähe?! Det finns alltså ingen fakta om hur en man började leva efter att ha dött? Vad himla märkligt!)

2 kommentarer:

Danitra sa...

Fast så ologiskt är det inte. Jesus död och uppståndelse skedde i samband med den judiska påsken som även den bytte datum.

Bara för att vara viktigpetter. ;)

Ellen sa...

Alltså, jag har också koll på hur och varför man flyttar den. Men det är fortfarande ologiskt, ska man fira en fiktiv händelse kan man åtminstone ha vett nog att ge den ett riktigt, fast datum. Säkra bluffen liksom.