tisdag 15 mars 2011

Med ljusnande tider för ögonen.

Varje morgon jag vaknar och det är sol får jag en sån intensiv längtan efter påsken. Nog för att det är irriterande att den flyttar på sig, men det är ändå nästan min favorithögtid. Julen tronar ensam på toppen, men påsken är där och nosar i hälarna. Med påsken kommer ljuset och våren. Maten är godare än på julen; slemmig skinka byts ut mot fräsch lax. Ägg, kyckling och godis - inte helt fel det heller. Och det finns inga krav eller måsten. Påsken är helt enkelt bara en härlig familjehögtid utan det där krånglet som kan komma med jul. Utan kraven på att allt ska vara så himla rätt och ordnat och allt sånt. Bara god mat, godis, vår och gemenskap. Och vackert pynt!

Jag tror att vi firar påsk rätt rejält för att vara ateister. Jag pyntar och dekorerar och planerar och lagar mat och längtar långt i förväg. Vi köper godis och gömmer ägg och letar, vuxna som barn. Ungarna ritar påskkort och klär ut sig och går påskkärring - även om man här i Örebro går på fel dag - och allt är bara mysigt. Ljust. Glatt!

I år har vi dessutom en ny liten påskkärring eller -gubbe med oss. Som kan få flytta runt mellan olika famnar medan vi äter ägg med räkor eller som storögt kan betrakta påskriset med färgglada fjädrar. Jag längtar!

Firar ni påsk? Och vilken dag går ungarna påskkärring på där ni bor?

7 kommentarer:

Annica sa...

Kan bara hålla med i allt :-) Inte för att påskpyntet brukar vara så värst svulstigt här, men jag gillar påsken. Gött å bara umgås med familjen och äta god mat. Inga måsten! Här i Karlstad går man påskkärring på påskafton. I Skövde där jag bodde förut gick man på torsdagen. Varför är det så olika?

Malinka sa...

Vilken dag?!? Are you KIDDING me?!?

SKÄRTORSDAGEN!

Men asså, det är ju på skärtorsdagen påskkärringarna flyger till Blåkulla, det vet ju alla.

Påskdagen. Tsk.

Ellen sa...

Ja men visst är det skärtorsdagen man ska gå. Men här i Närke är folk helgalna och går på påskaftonen. Och jag kan ju inte hävda min rätt att skicka iväg ungarna på rätt dag, för då får de inget godis. Så de får gå på fel dag och jag gnisslar tänder. Vansinnigt!

Sofie sa...

Jag växte upp i Skåne och där var det skärtorsdagen som gällde givetvis. Lite pinsamt kan vara att jag gick påskkärring ända upp till 12 års ålder, då jag var ett girigt barn som gärna ville ha godis och pengar trots att jag var lite väl gammal. ;)

Vi firar inte direkt påsk nu, men jag känner att jag skulle vilja börja igen eftersom vi kommer ha barn nästa år och det är mysigt med vissa traditioner. Vi är också ateister så det skulle helt vara fokuserat på mat, godis, kycklingar, familjen, påskkärringar osv.

Annica sa...

Man får nog mer godis om man går på påskafton än skärtorsdag tror jag. Vi är möe smartare här i Värmeland. Tänk på att många jobbar på skärtorsdan ;-)

Jenny i Malmö sa...

Skärtorsdagen såklart!

Ellen sa...

Ja, man får nog mer godis om man går på påskaftonen. Men det är ju fortfarande FEL! ;-)