tisdag 10 maj 2011

Ja men stek barnen bara, gör det!

Shit pommes frites vad varmt det har varit idag. Jag var uppe på stan för en lunchpromenad med en kompis, samt en "jävlar, ungen har växt ur precis alla sina kläder"-akutshopping. Eftersom det var typ tropiskt väder hade jag linne och kjol. Majken hade body och tights eftersom det var det enda hon fick på sig i princip. Vi båda två svettades som grisar, jag lite mer eftersom jag gick och sköt en tung barnvagn framför mig. Majken låg ju bara och slappade i vagnen, men var tokvarm ändå.

I alla fall då, under tiden vi var på stan så mötte vi många föräldrar med barn. Och jag vet inte ifall de var från Afrika hela högen och tyckte att det var väl kyligt här i Sverige, men alla hade sjukt mycket kläder på sina barn. Och då menar jag inte att de hade heltäckande kläder för att skydda från solen, utan det var fleecetröjor (!), mössor (!!), lager på lager (!!!).

Alltså, visst. Vi bor i Sverige och det är jäkligt kallt här för det mesta. Men därför är det ju ännu viktigare att vara glad och lycklig och ha lite kläder på sig de få dagar det faktiskt är varmt. Men det ska tydligen inte barnen få, för de ska vara vinterklädda året om.

Varför gör folk på detta viset? Jag fattar inte? Hör de ofta om barn som fryser ihjäl när det är 25 grader ute, eller vad är problemet?




















En nöjd tjockis-Majken i gräset.

7 kommentarer:

Jenny i Malmö sa...

Jag håller med! Tänkte precis på samma sak idag när jag var på stan. Stackars, stackars barn!

Anonym sa...

Ja visst är det så! Dessutom har bebisar brunt fett som gör att de tål kyla bättre än en vuxen gör. Man skall absolut inte bylsa på barn en massa kläder för då tillbakabildas det fettet. Låt barnen vara nakenfisar så mycket de kan!

Emma Clara sa...

Hon är alldeles underbar lilla Majken!!

JsN sa...

Fast mössa ska de ha!

Anna sa...

Min son var på dagis idag, han hade en tunn långärmad tröja, vill inte att han skrapar upp armarna, tajts och en keps mot solen. På vägen till dagis hade han en tröja över då det var lite kallare imorse.
Jag tror många föräldrar tänker att det är bara början av maj, då ska man ha kläder på sig. Jo, men man måste titta på graderna och solen. Imorgon kanske dom behöver mer kläder.
Hon var jättesöt på kortet. Vad vägde hon när hon föddes?

Kerstin sa...

Jag tycker hon är lik dig :-)

Ellen sa...

vacker i brunt - tackar! :-)

Anna - hon vägde 4.6 kilo. Är nog över 6 kilo nu, snart två månader!

Kerstin - det är väl fettvecken som gör likheten då. ;-)

JsN - nja, en bebis i lä i en vagn behöver ju ingen mössa. Men självklart ska man skydda de små från vind och sol.