onsdag 28 september 2011

På landet kan ingen höra dig skrika.

Ni som har 3 som mobiloperatör vet ju att deras nät låg nere igår. Hos oss har vi båda mobiltelefoner + hemtelefon + internet hos 3. Vi blev helt enkelt totalt isolerade. Vi kunde inte nå någon, ingen kunde nå oss.

Det slår mig hur makalöst beroende man blir av kommunikationsmedel när man bor såhär. Jo visst, vi har ju grannar. Men mitt på dagen är inte många grannar hemma. Maken var dessutom och handlade ett tag under den här radioskuggan, så om något hade hänt med barnen hade jag varken bil eller möjlighet att kontakta någon.

Nu hände ju inget. Så klart.

Men den där känslan av att vara helt utan möjligheter att kontakta någon (det gick alltså inte ens att ringa 112), den var lite obehaglig. Så nu blir det nog till att skaffa ett kontantkort med refill från en annan operatör och lägga någonstans, just in case.

Dock. Det känns ibland som att ju fler möjligheter till hjälp vi har (bra sjukhus, bra vägar, bra kommunikationer etc), desto mer beroende blir vi av allt. Nu vill jag inte propagera för att varje by ska ha en medicinkvinna, men ändå. En pensionerad läkare som granne vore ju inte helt fel.


6 kommentarer:

Jojjo sa...

Min privata tre-abonnemang funkar ALDRIG hemma. Har jag tur funkar min jobbmobil som har Telia - oftast, men inte alltid. För det där med fast telefon via bredbandet är inte heller nån hit när blixten tar modemet varje gång jag råkar dra ut det IFALL det kommer bli åska. Man lär sig planera, verkligen!

JL sa...

Har folk verkligen 3 fortfarande? :-) Alla man pratar med är så sjukt missnöjda, ok det kanske är billigt men vad spelar det för roll om det strular?
Det är så värt att betala lite mer för driftsäkerhet.

Ellen sa...

JL - jag är jättenöjd oftast. Dessutom är jag en av deras 300 första kunder och har haft dem sen dess, så jag får diverse erbjudanden och förmåner hit och dit.

Det här är första gången typ någonsin som nätet inte har fungerat. Inget annat fungerar här där vi bor, framför allt inte telia.

Anonym sa...

Man kan ALLTID ringa 112, det gäller bara att du tar ut simkortet och startar om telefonen. Det finns alltid 112 täckning i Sverige.
Bra att veta!

Anonym sa...

Man kan ALLTID ringa 112, det gäller bara att du tar ut simkortet och startar om telefonen. Det finns alltid 112 täckning i Sverige.
Bra att veta!

Ellen sa...

Anonym - det hade jag (uppenbarligen) ingen aning om. Ta ut simkortet alltså? Tack för tipset!