söndag 23 oktober 2011

Får jag börja nu?

Jag åt nyss en satsumas och det var massor av frost häromdagen och nu är det bara en månad kvar, så snälla får jag prata lite om julen?

Jag längtar så mycket att jag tror att jag ska spricka. Det är helt vanvettigt. Det kliar i fingrarna, så gärna vill jag köpa pepparkakor. Det rycker i mig när jag tänker på all julmusik jag kommer få lyssna på om en månad. Jag blir alldeles till mig när jag planerar julbak och julgodis. Men eftersom jag är julnazist så tillåter jag mig ingenting före första advent eller första december, vad som nu kommer först.

Förra året upptäckte jag maraboufudge, vad som blir årets nya godis återstår att se. Några tips? (Inget som liknar ischoklad bara, och gärna chokladigt. Rocky road har vi provat, men tyckte att det var överskattat faktiskt. Absolut inget med marsipan, det är ju vedervärdigt.)

I år ska jag skaffa ett traderakonto och köpa vintagekulor till granen. Jag ska unna mig fler jultidningar än vad jag egentligen har råd med. Jag ska njuta av att ha en liten bebis som för första gången får se en julgran. Jag ska göra ett ännu finare pepparkakshus än förra året och verkligen vältra mig i allt juligt.

Förutom det där med bebisen är det ingen större skillnad från tidigare år alltså. Åh, bara en månad kvar tills allt börjar. Lycka!


7 kommentarer:

Anonym sa...

1:a advent är den 27 november!

Becca sa...

Jag längtar också till jul så jag kan spricka! :D Det är alldeles underbart! :D

Jag har ett tips på ett jättegott julgodis, hoppas du inte redan har gjort det! Men man tar i alla fall Rice Crispies och blandar med nougat och sen gör man bollar och rullar i smält choklad, så jädra gott och busenhelt!

Ellen sa...

Becca - det ska jag absolut testa. Lät gott!

Anonym - yay! Det börjar redan i november!

Liberty Fizz sa...

Jag ar precis likadan!
hela hosten langtar jag, koper pynt, julmusik och amaryllisar, och planerar mat och godis och presenter - finns inget battre!

Jag har tap[pat receptet pa marabou fudgen, har du ett bra sadant?

jag tycker du borde prova den har paron och lime fudgen, kanongott!
http://louisespis.blogspot.com/2011/03/paronfudge-med-lime.html

Liberty Fizz sa...

oj snokade reda pa receptet, ar det for tidigt att "prova" ett julgodis recept? man vill ju inte att det ska bli fel sen..errrmmm...

Ellen sa...

Jag brukar koka två satser knäck. Man vill ju inte riskera att det tar slut. Så med samma logik kan du självklart provlaga nu om ditt samvete tillåter det. Mitt gör det inte. :-)

Anonym sa...

wienernougat! 150 gr nougat, 250 g choklad (jag gör med ljus), och mandelspån. Enkelt och löjligt gott.