måndag 28 november 2011

Och så blev det äntligen advent.

Och vi vaknade av att polisen knackade på dörren tidigt på morgonen. De letade efter en kvinna som... ja, vi vet inte mer än så. De letade efter en kvinna helt enkelt, men vi hade ju bara sömndruckna barn och trötta katter här hemma, så de lyste lite i trädgården och lämnade oss sedan till att fira advent.

Så det gjorde vi, i spöregn, tio plusgrader och blåst. Rätt så tråkigt adventsväder med andra ord, men sånt går ju att råda bot på med hjälp av julmusik, julpynt och pepparkaksbak!



Det här med adventsstjärnor då. Nu sitter ungarnas innanför deras rullgardiner och det är ju egentligen fel. Men det är den enda lösningen om det inte ska se ännu knäppare ut, så det får vara fel för att det ska bli rätt. Jag vet att egentligen är ju tanken att stjärnorna ska lysa ut mot omvärlden, men vad fan. JAG vill njuta av våra stjärnor. Vårt hus syns ändå inte från vägen, så det är bara vi och våra besökare som ser våra fönster och då njuter jag hellre av stjärnorna när jag är inne än när jag är ute. Så. En liten disclaimer ifall någon har lust att påpeka att det ser konstigt ut med stjärnorna sådär.


Det här hjärtat har jag haft sen jag var barn. Jag älskar det. Det ger ett varmt rött ljus till hela sovrummet och jag vill ha hjärtat tänt när jag sover, så att när jag vaknar är det helt juligt i hela rummet. Det vill inte maken, så vi tjafsar om det varje kväll. Det känns som att det skrivs alldeles för lite om julpyntsrelaterade bråk i familjer. 



Pepparkaksbak!










Gjorde bort oss i år. I vanliga fall brukar ju pepparkakor man bakar hemma vara äckliga, eller hur? Så vi slarvade lite och åt massor av deg och gjorde fula figurer och så vidare. Men sen när de var färdigbakta så visade det sig att degen från Ica Maxis eget bageri gav pepparkakor som var nästan lika goda som de man köper. Fail. Eller win då, men eftersom vi inte gjort ett anständigt pepparkaksbak blev det ju fail ändå.

Nåja.

Sen åkte jag och Majken på julmarknad med min mamma samtidigt som barnen var på badhuset med maken, och så köpte vi julklappar och tittade lite på julskyltning och så halvsprang vi hem genom spöregn och blåst, och så blev hela familjen bjudna på söndagsmiddag hemma hos mamma.

Sen slutade dagen med att Emmy fick ett trötthetsbryt och skrek på grund av huvudvärk och kräktes lite på grund av för mycket badhusvatten i magen och sen däckade alla barn för de var så himla trötta och ärligt talat, det var ju vi också.

Förresten: hur mycket pynt tar ni fram till första advent? Folk går ju helt crazy och tar fram i princip allt - vissa har redan klätt granen?! Vi tar fram stjärnor, stakar och utebelysning och eventuella julgardiner. Sedan runt lucia och framåt kommer mer julpynt i form av amaryllis, hyacinter, arrangemang med julkulor och julväxter och så vidare. Julgranen - en äkta, allt annat är uteslutet! - kläs dagen innan julafton, så klart.

Hur kan man ens tänka sig att göra annorlunda?

8 kommentarer:

Malinka sa...

Knappt något julpynt ens till jul. Advetsstjärnor etc förstås 1 advent–tjugondag Knut, gran dagen innan julafton, etc. Men inte en massa tomtar och tjafs.

Tips på hjärtkompromiss: Sätt den på en timer så den tänds ca strax innan du brukar vakna.

Ellen sa...

Malinka - ah, du räddare av äktenskapets helg! Timer ska införskaffas!

Vi har inte heller massa tomtar och tjafs. Men mycket blommor, glitter och annat juligt.

JsN sa...

Som Malin minus granen!


Fast sonen sa igår att man måste ha gran till jul, så jag får kanske finna mig i att bli nedröstad

Karolina sa...

Vad fint det blev med tapeten! Vi sätter också bara upp stjärnor till advent OCH julbelysning ute, för den vill jag ha så länge som möjligt. Hyacinter kan dock förekomma redan i advent...

Anonym sa...

Bara stakarna och någon julduk till första advent. Stjärnorna åker upp till lucia ihop med julgardinerna och tomtarna ihop med granen kvällen innan julafton. Känns som en lagom takt...

Nu har jag en unge som fyller år 19/12 också så absolut inga tomtar innan dess.

emmaw sa...

Stjärnor och ljusstakar till första advent. Meeeen, i år fick jag gräva fram både luciatåg och julkrubba redan innan första advent, för barnet tjatade så. Hon tror på allvar att julen är här på torsdag (1:a december) och att det automatiskt kommer snö då. Så idag har vi pratat om sånt man inte kan bestämma över, som vädret eller könet på ens kommande syskon.

presens sa...

Här kommer julgranen upp redan andra advent. Julgranen är en av få saker jag verkligen gillar med julen, så jag vill ha glädje av den länge - och den är roligare före jul än efter.

Julgardiner har vi inga (okej, vi har inga gardiner alls), men några tomtar ska få komma upp, och någon form av fönsterbelysning. Samt några slingor ute. De brukar få komma upp redan till första advent, och sen hänga kvar till påsk (inte riktigt, men nästan).

Tudorienne sa...

Stakar och stjärnor i nästan alla rum. Buxbomkrans på dörren och amaryllis och hyacint. Detta till första advent. Julgranen tas in och kläs 22 eller 23 december.

Sen hänger jag upp en inramad intervju med Jultomten till jul. Det är mitt finaste pynt. Och sätter upp broderade julbårder på hyllplanen i köket, som farmors mor broderat. That's it.