söndag 20 november 2011

Om jag hör ordet "stilrent" en gång till så kräks jag.

Ja, jag VET. Alla har rätt till sin smak och sin stil och inget är finare än det andra och nu ska vi vara diplomatiska och hej och hå.

Nej. Det är inte min stil. Således:

Vad är det MED alla dessa människor som har inbillat sig att julen ska vara stilren och trendig och modern? Jag förstår inte? Om man ska sätta upp svarta (!) julstjärnor och oformliga metallklumpar som ska föreställa en julbock (tja, den i Gävle kanske) och ingen julgran utan möjligtvis en stackars liten enruska med stiliserade enbär i plast - varför bryr man sig ens? Det är ju inte julpynt. Det är ju inte jul alls. Jag menar, om man nu tycker att en svart stjärna är fin att ha upphängd, ha det då. Men vad har det med julen att göra? Och vill man dra in en enruska och ställa i en kruka av rå betong, gör det då. Men det kan du ju lika gärna göra i februari?

Svart julpynt ligger ungefär lika högt upp på min avsky-lista som julgirlanger med blinkande lampor i alla färger. Nej förlåt. Mycket mycket högre.


4 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Alltså, ju mer färg och glatt blinkande lampor desto bättre. När det kommer till julen har jag ingen smak alls, iaf inte om man frågar inredningstidningarna. Ge mig så mycket pynt i så ostilren form som möjligt och jag blir mycket lycklig person!

Heart Skipped A Beat sa...

Håller med! För några år sedan så försökte jag vara lite "nyskapande" och hängde upp vinröda kulor i granen.. Fy fan vad trist det såg ut! Numera har jag röda och guldiga kulor,guldig glittergirlang med stjärnor i o c h prålig stjärna i toppen. Myycket bättre! :-)

Anonym sa...

Hatar olikfärgade blinkande slingor, det ser så skabbigt ut och är verkligen inte i min smak!

JsN sa...

Du skulle avsky min avskalade adventsljusstake!

Stilrent är för oss som avskyr tingeltangel men ändå vill göra en förändring som för in ljus i midvintern! På söndag sker hela julpyntningen! Den består av två fönsterstakar av modernt snitt, en ljusstake och en fönsterstjärna (om jag hittar den)

Eventuellt sätter jag upp min barndoms kyrka med änglar när det närmar sig, men jag vet ärligt inte ännu. Gran skippas till barnet absolut vill ha!