lördag 17 december 2011

"And there won't be snow in Africa this christmas!"

Nähe? Menar ni?

Jag vet att det är gjort för länge sedan, men det görs inte tillräckligt mycket. Klagas på "Do they know i'ts christmas" det vill säga. För har ni någon gång lyssnat på texten? Klart ni har. Den är ju sjuk! Jag förstår tanken bakom, men ändå? Någon måtta på tramset får det väl ändå vara?

Om vi bortser från patetiska rader som "Where the only water flowing / Is the bitter sting of tears" så är ju vissa delar rent osmakliga. "Tonight thank god it's them instead of you"?! Ja, herregud. Tur att det är afrikanerna som svälter, det vore ju jobbigt om det vore vi. Och "If the table was turned would you survive"? Tja, svårt att veta, men vi har ju redan konstaterat vilken tur det är att så inte är fallet.

Värst är nästan ändå skålandet. "Here's to them. Underneath that burning sun". Ser ni det också framför er? Vita, rika människor som sitter vid sitt dignande bord och skålar och "skänker en tanke" till de som grillas under afrikas obarmhärtiga sol. Men hey, tur att det inte är vi!

Ja, jag veeeet. Så lätt att klaga på. Så mycket att hacka på. Så cheeesy. Sååå gammalt. Men ändå. Äcklig låt.



5 kommentarer:

Cilla sa...

Klockren analys. Nej, tacka vet jag finska julsånger om ekorrar som super ner sig och fryser ihjäl i snödrivor med krossade hjärtan. Kanske lite brutalt, men det är i alla fall ärligt...

JL sa...

"Tonight thank god it's them instead of you" - ska uppfattas ironiskt. Dock suger förstås texten, rent generellt.

mvh
ironiker

Sara sa...

Åh, jag hatar också den texten.. Så här för det första: "Do they know it's Christmas?" Jaa.. antingen så är de kristna och då vet de, eller så är de inte det och då skiter de i det. Varför ska de bry sig om att Jesus är född om de inte tror på honom? Och sedan allt det som du skrev. Fy farao för'n.

Ellen sa...

Johan - jag funderade på om det kunde vara så, men resten av texten är ju så jävla dum att jag uteslöt den teorin.

ullrika sa...

Det finns väl inte så många av dem som besjungs som skulle fira jul ändå? - precis som Sara skriver.