torsdag 22 december 2011

Julstress, positiv sådan.

Så olika det kan vara från år till år. I år gör det mig ingenting att koka sju sorters julgodis, steka köttbullar i timmar och knöggla in en enorm gran i vår tillika enorma bil. I år har jag tid, och då går det bra.

Sen är det så mycket annat som är bra just nu också. Maken fick precis nytt jobb, ungarna är härliga och jag mår bra. Det är lugn och ro, själsligt. Då går julstressen bra att hantera.

Det kanske inte ens räknas som stress när man inte har något emot det? Jag vet inte, men det är skönt att veta att julklapparna är inhandlade och inslagna, den stora granen tar upp hela tvättstugan och ikväll har vi både några kilo köttbullar och julgodis att mumsa på. Lite som att bunkra upp inför vintern, om vintern vore en helg av frosseri.

Aja. Ni är några som inte har slutat läsa bloggar till förmån för pastejknådande än, och jag hoppas att det beror på att ni tar det lugnt. Eller att ni kör catering på hela rubbet. Så kan man ju också göra.


6 kommentarer:

Linda sa...

Jag fortsätter läsa bloggar, köpte färdig pepparkakshussats, har ignorerat alla andra göromål och åker bort över jul. Eller ja, hem till svärföräldrar och föräldrar, så jag slipper laga mat och ordna.

Mycket skönt, tur att min unge är liten och inte har några krav än. :D

Anonym sa...

Här vägrar jag stressa ett år till.

Städfirma är bokad till i morgon bitti, julkorten överhoppade och julgodiset köpt i affär, allt för att behålla förståndet och sinnesron.

Köttbullarna är förvisso rullade och frysta och granen klädd, men sen blir det softish för hela slanten.

presens sa...

Ingen catering, men pappa har nog lagat mat i en vecka. Å andra sidan är han pensionär och har inte mycket annat för sig så här års när sommargreenerna är stängda på golfbanan.

Jenny i Malmö sa...

Här är det lite lagom kaos. Klockan är 01.20 och jag ska strax gå och lägga mig. Mannen ska handla de tre sista julklapparna imorgon och jag har precis gjort färdigt tryffeln.

Vi lämnar stan imorgon eftermiddag och har inte packat något. Har tvättid kl åtta imorgon så barnen får i alla fall rena kläder till jul. ;)

Så går det när man har en liten som inte sover. Jag tänker ta revansch nästa år.

God Jul!

Åsa sa...

Jag håller mig till några säkra kort såsom chokladtryffel och knäck. Det är ju fantastiskt vilsamt att fira julen hos svärföräldrarna, det enda vi bekymrar oss över nu är hur ettåringen ska hantera granen som vi planerar införskaffa imorgon (mot bättre vetande)... För mig är det mycket viktigt att hinna med bloggläsandet också.

KatarinaZA sa...

Ingen catering men jag slipper laga julmat, eftersom maken tar hand om den biten.

Den här julen känns väldigt lite stressig. Vi har haft mag-/kräksjuka, som snurrat runt sedan mitten av november. Nu är vi av med den men i stället ligger yngsta barnet däckat i 40 graders feber, maken har feber och jag börjar känna att jag också håller på att bli sjuk.

Julen får helt enkelt bli som den blir. Alla klappar är köpta, nästan alla är inslagna. Kvar återstår att städa lite och det ska jag väl orka med medan maken alternerar mellan att stå i köket och sitta och kura med den lilla sjuklingen.

God jul!