måndag 5 december 2011

Nej till decemberbarn!

"Jag fattar inte varför det skulle vara så hemskt att få barn i december" säger föräldrar och skaffar ungar utan att tänka på oss andra. Nehej, ni tycker inte det är något negativt. Kul för er.

Men snälla, tänk ett steg till. Tänk att era små gullepluttar en dag växer upp och träffar någon som de blir ihop med och kanske gifter de sig, kanske är de sambos och kanske bor de i kollektiv med tre muskiga män och fyra skabbiga katter och tre halta getter. Det vet man aldrig. Men oavsett vem de bor med måste denna någon köpa både julklapp och födelsedagspresent till ert lilla decemberbarn, och låt mig säga så här:

Det. Uppskattas. Inte!

Ja ja ja. Alla kan inte välja och man ska vara glad för det man får och yada yada yada. Jag kan inte höra er, för jag måste tänka ut en födelsedagspresent till min man som fyller år imorgon!

Eller okej, jag vet redan vad han ska få. Men det är ett undantagsår i år. Jag brukar vara svettig, trött och stressad och förbanna den dag han föddes vid den här tiden. Alltså inte att han föddes, utan att det var den 6 december istället för den 6 juli. Till exempel.

Det känns som att det borde finnas någon slags "-is"-organisation för det här. Decemberbarnpartners rätt i samhället? Dis? Ska bli min hjärtefråga känner jag.


11 kommentarer:

presens sa...

Äh, ring till hans föräldrar och säg: "Det var NI som orsakade det här. Det är ERT fel! Så ni får ni fixa presenten."

Annars får du väl göra som föräldrar till decemberbarn rekommenderas - skippa födelsedagen och fira halvårsdagen på sommaren i stället.

Ellen sa...

En av Emmys kompisar blev lurad till att hennes födelsedag var i november förra året. Så kanske jag ska göra? Bara "nej, du har alltid fyllt år 1 november. Pucko!" :-D

presens sa...

Ja, varför inte!

MW sa...

Jag är decemberbarn, närmare julen än din man och väntar barn 2:a januari men har vissa farhågor att det blir mitt på julafton. Shit happens liksom ;) Blev lite så för att jag stressad efter ett missfall ville bli gravid så snabbt som möjligt och inte alls ville hoppa över en månad som min man egentligen önskade.

Nu för tiden är det bara skönt att fylla år sist men när man var liten var det mindre roligt. Man kanske kan välja en alternativ dag och fira istället, i typ januari?

KatarinaZA sa...

Mitt andra barn var beräknad att födas i februari men lyckades bara med nöd och näppe klara sig förbi nyårsafton (född 2 januari). Nu fyller han snart 2 år och jag tycker att det är rent ut sagt skitsvårt att komma på både julklappar och födelsedagspresenter till honom (och då är han ändå i en ålder då han egentligen inte bryr sig särskilt mycket om paket eller vad som är i dem).

Anonym sa...

Min unge fyller 19 december men skulle inte kommit förrän i februari han heller... Så framtida flickvänner får klaga hos någon annan, jag knep så gott jag kunde.
Just nu är vårt problem att fem ungar av15 på förskolan och två kusiner fyller mellan lucia och julafton. Det är galet på riktigt.

Anonym sa...

Komiskt att du nämner decemberbarn, jag har bf 27/12 och hoppas verkligen jag kan hålla inne ungen till januari. Men ingen annan förstår det, nu vet jag att du i alla fall är på min sida!

Anonym sa...

Håller med! Min systers och min kusins barn är födda den här tiden. 26 november, 16 december och 17 december!

Iseika sa...

Haha, jag är född på självaste julafton och tror mig nog ha hört maken muttra både en och två gånger om taskig planering.

Själv njuter jag av att få dubbelt upp med presenter! :-)

Kerstin sa...

Min man håller med dig, jag fyller den 7:e december :-D

Gafflan sa...

Höhö! Här sitter en som har producerat ett decemberbarn (4:e) har en moster som fyller år den 22:e. Mitt barn hade jag i och för sig tänk klämma ut den 25: november, sisådär 2 ve före bf men det ville inte ungen. Jag VET...dålig planering. ;D