måndag 23 januari 2012

Och veckans middagar blir...

Jag och Majken var och storhandlade förut idag. Älska att storhandla på vardagsförmiddagar! Det är inga människor där, och allt är nypåfyllt efter helgen. Så vi gick och strosade och åt banan (mest Majken) och köpte tulpaner (mest jag, men Majken valde färg) och ropade hej till kassörskor (mest Majken) och köpte lite för mycket gröna vindruvor (mest jag).

Det kanske låter präktigt, men jag förstår inte hur vi klarade oss innan vi skrev matlista och handlade efter? Eller jag vet ju hur vi gjorde, men hur vi än tänkte och funderade så hade vi ändå aldrig något hemma. Eller så hade vi nästan allt, och så saknades någon liten detalj. Men nu så. Veckohandling. Sjukt bra.

Den här veckan blev det rätt mycket ny mat, för vi är båda två så embarmligt trötta på det vanliga. Typ lax. Vi äter lax tills det står ur öronen på oss, bara för att det är den godaste fisken. (Näst äkta fish and chips i England då.)

Alltså, ny och ny mat, det är det ju inte heller. Men ni vet hur man annars tragglar exakt samma rätter? Det har vi försökt undvika den här veckan. Aja. Vill ni veta vad vi ska äta och kanske inspireras? Okej då!

Måndag: Köttfärsfyllt, gratinerat franskbröd med gräddfilsröra till. (Sjukt konstig rätt, men helt okej!)
Tisdag: Fransk löksoppa.
Onsdag: Stekt panerad torsk med citronbroccoli och aioli.
Torsdag: Vegetariska vårrullar med asiatisk dipsås (och ris, för barnen).
Fredag: White chicken enchiladas
Lördag: Oxfilé med potatisgratäng och rosépepparsås.
Söndag: Kyckling garam masala

Bara en fiskrätt, och för mycket kött/kyckling, men ändå.

Vad ska ni äta i veckan?

7 kommentarer:

presens sa...

Nu måste jag äta löksoppa. Det tar sån tid att göra, bara.

Tahira Faye sa...

Haha, att jag blev helt chockad över att ni hade soppa på TISDAG och fisk på ONSDAG!

Väldigt roligt och trevligt att du skriver ut middagarna! Det är det enda som bekymrar mig med familjelivet, att jag aldrig vet vad vi skall äta!

JsN sa...

Jag vill också ha enchilladas!

Helen Rosenberg sa...

Vi körde på Icas Billiga veckan-menyer ett tag. Helt okej mat, varken mer eller mindre. För det mesta väldigt lätt- och snabblagat. Men det var aldrig några direkta smaksensationer, och det var faktiskt inte så jättebilligt heller (det var t.ex. creme fraiche i var och varannan rätt - må vara smidigt, men är inte superbilligt), så vi la ner.

Kerstin sa...

Idag: Köttfärssås och spagetti (gjorde stort långkok då jag ändå är hemma med sonen som har lunginflammation)
Tisdag: Kräftsoppa
Onsdag: Kycklingben i ugn med grönsaker (typ allt-i-ett)
Torsdag: Vegetarisk lasagne

Helgen har jag inte planerat eftersom vi alla är sjuka och om vi inte är friska så känns det onödigt att laga nåt som man vill ha rödvin till :-D
Det är grymt att veckoplanera, iallafall till vardagarna så kan man ju vara lite mer spontan på helgen när man kan gå förbi affären om man ändå är ute på nåt. Fattar inte hur folk orkar gå och handla efter de har hämtat på förskolan, eller för den delen när de själva jobbat klart. Och dessutom hitta på i affären vad man ska äta.

Kerstin sa...

Och just det, jag kan tipsa om kycklingenchiladas som vi brukar göra (från Pocketkokboken) som är supergoda. Man fräser lite gul lök och häller i en burk creme fraiche och 1-2 tsk samal oelek och lite salt och peppar. Sen blandar man i en färdiggrillad, strimlad kyckling. Och så lägger man det i tortillabröd ihop med lite riven ost och rullar ihop. Sen ska det vara ost på också i ugnen. I orginalreceptet steker han dem i stekpanna (platta alltså) men det tycker jag verkar meckigt så jag har kört dem i ugnen istället, max 10 min. Jättegoda! Man kan också ta creme fraichen med paprika och chili om man är ytterligare lite lat men orginalet är godare :)

Ellen sa...

Kerstin - ja, enchiladas går ju att göra hur enkla eller svåra som helst. Gott är det i alla fall!