onsdag 1 februari 2012

Snooze.

Vet ni hur morgontrött jag är? Typ mer än ALLA andra. Jag fattar verkligen inte varför världen måste vara anpassad efter morgonpigga människor. Hörrni, ni som bestämmer. VI HAR LAMPOR NU! Vi behöver inte gå efter soltimmarna för att få ljus. Det finns ingen anledning till att gå upp före klockan åtta.

Där går någon slags magisk gräns. Innan klockan åtta är jag en vandrande zombie som skulle sälja min kropp och min själ för att få sova bara fem minuter till. Jag överdriver inte: i morse när jag blev väckt så funderade jag på vad meningen med livet är. Är det verkligen värt att leva när jag vet att jag varje jävla morgon måste gå upp och må skit?

Det spelar ingen roll när jag lägger mig, för går jag upp innan klockan åtta är jag död ändå. Det handlar nämligen inte om antalet timmar sömn, utan om tiden. Morgonen. Jag orkar inte. Jag vill inte. Jag vill bara ligga och sova sova sova och sova.

Om jag går upp för tidigt klarar jag heller inte av att hålla mig vaken till läggdags igen. Inte nu på vintern. Så går jag upp före åtta måste jag nästan alltid ta en tupplur någon gång på dagen för att orka hålla ut till klockan tio på kvällen.

Jag tror att vissa människor är gjorda för att gå i ide under vinterhalvåret. Jag är en av dem.

5 kommentarer:

Nyfiken Alltid sa...

Jag sällar mig till ditt släkte. Men just nu skulle jag jubla om jag fick sova till kl 7 varje dag. Någonting har gått snett i min värld...

Bondhustrun sa...

I hear you, sistah! Jag tycker exakt likadant och vill helst sova till nio varje dag. Ofta går jag upp ändå och fixar barn och frukost osv, sen när min man skjutsar barnen till skolan går jag och lägger mig igen. jag ser liksom INGEN poäng med att vara uppe så tidigt om man absolut inte måste. Tvivlar också på livets mening då, haha.

Ellen sa...

Nyfiken Alltid - åh, stackare. Byt värld!

Bondhustrun - ja, jag skulle också göra det om jag inte behövde jobba varenda sekund Majken inte kräver min uppmärksamhet. När jag var föräldraledig sov jag när hon sov, även om jag fått sova hela natten. Hatar morgnar!

S.W sa...

Eh, jag gläds över att vi inte satt ungen på dagis än. Vi var på studiebesök dock. Då fick vi informationen att femtontimmarsbarnen ska vara där mellan klockan nio och klockan tolv eller två.

Klockan nio!

Mumsan somnar mellan 18-19. Sen sover hon till säg...7.30. Lite välling. Lite leka. Lite byta om.
Alltså. Det är ju inte ovanligt att vi inte börjar äta frukost för än närmare halv tio.

Ser alltså inte så mycket fram emot dagismornar. För att genomlida funderar jag på en sån där ljusklocka så att man iallafall inte vaknar i bäckmörker.

Mm. Sova.

Emma - mamma till Lovisa sa...

Ush minns skoltiden när man inte hade något val... Nu kan jag i alla fall anpassa min egna lilla värld efter min dygnsrytm (läs: egen företagare, icke anpassningsbar...). Inga viktiga beslut, och inget som kräver typ fancy looking och smink, innan lunch! Efter lunch då kan vi börja snacka både energi och kreativitet men förmiddagen spenderar jag helst genom att morna mig i mjukiskläder, dricka o'boy och slösurfa :)