måndag 5 mars 2012

Hej eller nej?

Jag har haft barn på tre olika förskolor. Det har blivit så på grund av flytt och sådär, men också för att Noas första förskola var så kass att vi bytte. Bästa beslutet ever.

I alla fall har jag noterat en enorm skillnad i hur föräldrar interagerar med varandra på de olika förskolorna. På den första förskolan (den kassa) hälsade föräldrarna inte på varandra. Knappt alls faktiskt. Om vi stötte på en fellow dagisförälder (jag ooorkar inte skriva förskola längre, deal with it, det är för många bokstäver) ute på promenad eller på stan var det ingen som hälsade. De tittade bort. Efter ett tag lärde vi oss att göra likadant, och det var väl antagligen så att vi blev en del i den icke-hälsande kulturen som mötte nya föräldrar. Aptrist.

Sen bytte vi ju förskola (!), ca 200 meter bort. Samma område, samma bostäder, men på olika sidor av en liten väg. Och där hälsade föräldrarna! Där pratade de med varandra! Där ordnade man lekträffar och stod i kapprummet och babblade så att barnen drog i jackorna och gnällde "kan vi gåå snart då?!".

Och sen flyttade vi och bytte igen. Och här kommer det intressanta: här är det både och. Inte så att några hälsar och några babblar, utan alla pratar - men inte med alla. Det är som att det går någon slags skottsäker linje mellan föräldragrupperna. Jag får bara en nickning av vissa föräldrar, som sedan står och drar långa monologer med nästa förälder som kommer in genom dörren. Och jag gör likadant; mumlar fram ett hej till vissa medan jag glömmer bort att jag ska hämta barn när någon av "mina" föräldrar dyker upp samtidigt som jag.

Och vad vill jag säga med det här då? Jo, detta: vad roligt det måste vara för personalen på en förskola där det är så blandat. Det måste ju gå att utveckla något slags bingospel kring det hela? Eller någon slags frågesport? Den som tippar rätt fem gånger i rad i leken "Vem pratar med vem" kanske vinner en vinflaska eller något? Jag vet inte, men något måste man väl liva upp vardagen med mellan alla blöta kläder, grusiga hallar och rumptorkningar?


Inga kommentarer: