måndag 19 mars 2012

Kom rosor och lavendel, kom häggmispel och bokharabinda

Nej förlåt, jag ska inte göra om det här till en trädgårdsblogg även om jag är frestad att göra det varje gång våren närmar sig. Trädgårdsbloggar är rätt tråkiga att läsa, särskilt eftersom de ofta skrivs av människor som:

a) redan har vackra trädgårdar som har förvaltats väl i 100 år
b) har sjukt dålig smak och tycker att prydnadsgräs och bambu är det snyggaste som finns
c) inte kan skriva eller fota och som borde hålla sig till den gamla formen "tala med vänner vid kaffebordet"
d) är helt anala och i princip avrättar människor som vågar sig på att bryta någon rekommendation

Så nej, det blir ingen trädgårdsblogg här. Men åh vad jag längtar efter att fortsätta omvandla den gamla brännässleåkern till en vackert blommande oas. För är det något vi satsar på så är det blomster och rosor. Rosor en masse. I år har jag planerat två nya rosrabatter, och jag funderar på om en portal med vackra klängrosor inte borde gå att ordna också?

Klätterrosor, ängsblommor, vallmo och överväxta gamla byggnader är så fint att jag dör lite. Problemet är liksom inte att hitta vackra blommor till trädgården, problemet är att hitta trädgård för alla blommor. Det står ju några tomma tomter mitt emot vårt hus, kanske kan vi annektera dem för en liten vallmoäng?

4 kommentarer:

Malinka sa...

Jag tycker att mina kompisar som håller till på Arboarkticum är roliga att läsa (de stämmer i alla fall inte in på några av de punkter som du listar där). Men så är de som sagt kompisar och jag känner till trädgården.

Emma Fahlstedt sa...

Här är en blogg för dig tror jag:

http://stocksundgarden.blogspot.se/

/Emma som nog har rätt taskig smak eftersom hon älskar prydnadsgräs samt har en häck med bambu hemma...:)

S.W sa...

Men berätta, hur blir man av med nässlorna? Jag är så allergisk och blir verkligen ledsen av att inte kunna röra mig helt fritt i trädgården. Give me what you got!

Ellen sa...

Gräv upp dem med rötterna. Rötter rötter rötter. Och roundup för lantbrukare.