tisdag 27 mars 2012

Snål-Werner

Jag har en grej (som jag förutsätter att mina kompisar stör sig på) och det är att jag "vägrar" äta smörgåsar eller pajer när jag lunchar med någon. Jag förstår helt enkelt inte varför jag ska betala dyra pengar för en bit bröd med lite röra i och så lite sallad på sidan av. Det känns så slösaktigt: vill jag ha smörgåsar kan jag äta dem till frukost hemma. Går jag ut och äter lunch vill jag ha mat. Lagad. Varm.

Och ja, paj är ju lagad och varm mat. Men det är ändå lite samma där, det är så... lätt att göra själv. Det blir till och med godare när jag gör egen paj. Det är nog där kruxet ligger, jag vill få vad jag betalar för. Betalar jag för en utelunch vill jag ha något som jag inte kan göra bättre själv till ett lägre pris.

Så jag säger att jag vill ha lagad mat. Och då är det snabbmat, sushi eller asiatiskt som finns. Så... jag lunchar i princip på ett enda ställe i stan. Nämligen det här. (Nu tycker jag att det här kan räknas som marknadsföring så att jag kan få äta gratis där varje gång jag kommer dit framöver. Eller hur?)

Andra saker jag har svårt att förstå mig på att man köper när man är ute och äter: chokladbollar på fik. Why? De är ju skitäckliga (om det inte är delicatobollar då) och så har de pärlsocker på när alla vet att det ska vara kokos. Och så tar de 20 kronor för en sketen chokladboll som ändå är äckligare än chokladbollarna man gör hemma för 5 kronor. Tyvärr vill mina barn i princip alltid ha dessa jävla chokladbollar, så jag åker ju på att betala överpris för smörklumpar rullade i kakao och pärlsocker. Dumma ungar.




5 kommentarer:

Anonym sa...

Nädu, här är det kokos på dem!

Lisa sa...

Jag tycker det låter helt logiskt.

Husman- no way. Jag har ätit tillräckligt med kokt potatis hemma och i skolan under min barndom, ska jag dessutom BETALA för det?

Jag hatar om jag är med någonstans där jag måste äta, och maten suger (typ vägkrogar). Ska man äta ute ska det vara gott och nåt man inte gör själv hela tiden, annars är det ju helt bortkastat.

Anna A sa...

Tjugo? TJUGO kronor för en chokladboll! Köp säger jag! Jag är glad när jag kommer under trettio. Och jag vet, jag är sjukt pungslagen, men jag säger som jag brukar. Lätt värt att betala mellan tjufem och trettifem spänn för en chokladboll om jag får bo i Stockholm. Sa lantisen.

När det gäller maten håller jag dock med dig SÅ mycket. Vad ÄR det med sk. lunchmat? Så värdelöst. Och då är jag ändå jättedålig på att laga mat, så väldigt mkt mat är bättre än det jag lagar själv.

presens sa...

Men kan verkligen sushi räknas som lagad mat?

Och jag föredrar alla gånger vägkrogar framför McDonald's, som alla andra alltid verkar vilja stanna vid när man är ute och kör.

Längs med E22:an i mellersta Skåne finns ett bra hak, till exempel.

Linda sa...

Jag håller med, mackor eller paj till lunch får jag krypningar av.