torsdag 5 april 2012

Pinsam insikt...

Ni vet när man sitter med vettiga och roliga människor och de börjar driva med prettomorsor? Ja, men såna som finns på Familjeliv. Och så sitter de och härmar dessa prettomammor och drar upp saker som man då inte "får" göra enligt dem. Och alla skrattar och håller med.

Mmm... det är då jag kryper ihop lite och inser att jag är en av dessa prettomorsor som andra driver med. Jag vill ju också vara lite avslappnad och skön och köra på en höft sådär, men i verkliga livet så...

... får barnen inte äta sötsaker förrän de är uppemot två år. Tårta på sin första födelsedag, visst. Men annars? Ytterst sällan.
... åker de bakåt i bilen tills de fyllt minst fem år.
... får de inte vistas utomhus utan solhatt på sommaren om de är under fem år.
... får de inte dricka läsk.
... får de inte se på våldsamma filmer.
... får de inte se på Cartoon Network eller liknande "dålig" TV.
... får de helst inte se på TV alls innan de blir två år.
... bär vi i ergonomisk sele istället för vanlig babybjörn.
... åker de bakåtvänt i vagnen tills de är minst två år.
... bakar vi eget bröd för att det är nyttigare.
... försöker vi köpa godis med naturliga färgämnen.
... får de ytterst sällan äta chips eller annat med transfetter.
... läser jag enormt mycket om uppfostran, av typen Juul och Ross Greene.
... köper vi inte stereotypa leksaker eller våldsleksaker.
... får de inte kläder med spindelmannen eller annat våldsförhärligande.
... använder vi ytterst sällan schampo eller liknande med "kemikalier" till dem.
... använder vi inte våtservetter pga kemikalier och liknande.
... försöker vi laga all mat från grunden och köper aldrig fiskpinnar eller liknande.
... kokar vi egen sylt för att få den så naturlig som möjligt.
... är vi genusmedvetna. Så klart.
... har barnen som max gått runt 30 h/vecka på förskolan, för vi vill inte att de ska ha långa dagar.

Ja, men ni ser ju. Och visst, det ser ju alltid larvigt ut när man spaltar upp allt det pretto man gör men inte det sunkiga.Som att Noa får spela datorspel en timme om dagen, till exempel. Men ändå, det kryper i mig när jag inte kan hänga på och driva med alla dessa morsor med superkrav, för jag inser ju att jag är där själv.

Det här är ju val vi har gjort och som vi självklart är nöjda med. Annars hade vi ju inte gjort dem. Men ändå, ibland. Ibland blir det lite awkward och jag känner mig som den där töntiga tonåringen som inte kan vara med och skämta om hur coolt det är att röka, eftersom hon vägrar prova eftersom det är skadligt. Och ja, jag var så klart den tonåringen som ung.

10 kommentarer:

Karolin sa...

Jag har bestämt mig för att bara acceptera att jag är lite av en prettomorsa på vissa punkter (typ de flesta du räknat upp). På andra är jag en slappmorsa. Sen är jag cool ändå ;)

Malinka sa...

Vi gör/gör inte mycket av det där också. Men jag känner mig inte det minsta som en prettomorsa. Det är bara så vi lever.

Men det hänger väl ihop med det där att jag är typ helt i avsaknad av mammaskuld. Ja, inte i meningen att de här grejerna skulle vara länkade med skuld (men de kan vara det, är jag tänker efter), men det hänger ihop för mig.

emmaw sa...

Dataspel 1 timme om dagen låter inte så mycket, här är vi glada om vi lyckas hålla det nere på 2 timmar. Fast då räknar vi "skärmtid" dvs tid framför antingen dator, tv eller Iphonespel. Datorspel känns för övrigt betydligt mer vettigt än tv-tittande.

Tahira Faye sa...

Är det här vad man kallar en humblebrag? ;-)

Ellen sa...

Tahira - åh, så kanske det verkar? För mig är det mest en påminnelse om att jag verkligen inte är cool och avslappnad, som jag inbillar mig. Förutom i vissa fall då, så klart, men nu var det ju det anala jag tog upp.

Bajsis sa...

visste inte ens att det fanns godis med naturliga fargamnen HA HA

Tahira Faye sa...

Ja, för mig låter det mest som saker som alla borde vilja uppnå men kanske inte har orken till (förutom några saker).

Vilket är lite lustigt eftersom du gjorde narr av "perfekta"-bloggar för inte så många inlägg sedan

Ellen sa...

Tahira - jag gjorde narr av människor som är ivriga att visa upp hur duktiga de är hela tiden. Det här VAR inte menat som ett humblebrag och jag får fortfarande utslag av människor som koketterar och inte kan hålla käften om hur duktiga de tycker att de är. Tycker det känns skitjobbigt om det uppfattas som ett sånt inlägg helt ärligt.

Karolin sa...

Hm. Jag kan ju också tycka att det mesta som räknas upp är sånt som många borde vilja uppnå -eftersom jag tycker det är bra saker! Men om jag drar ett snitt bland de föräldrar jag känner så upplever jag inte att direkt är så, vilket gör att jag rätt ofta känner mig lite som prettomorsan (och för att vara övertydlig så tycker jag inte att de är sämre föräldrar än mig för det).

Sen tycker jag Malinka har en bra poäng med mammaskulden. Den känner jag väldigt lite av, trots pretto-stämpeln, och det är oerhört skönt.

Anonym sa...

Men om du nu vill vara lite mer avslappnad och skön så är det väl bara att släppa lite på alla kraven.
Förstår inte riktigt vad du vill säga. (om det nu inte är så att du vill visa hur duktig du är)