söndag 22 april 2012

(Rubrik saknas)

Jag kan inte blogga när jag är så här lycklig, det går inte. Jag började på ett långt inlägg nyss, om hur ungarna är härliga och allt är bra, men det blev för privat. Det lyckliga är för privat. Så jag sparade det till min privata blogg istället. För så är det för mig: gnäll, klag, svart och grått kan jag ta öppet. Det rosenskimrande lyckliga är bara vårt.

Och då blir det mindre bloggande på vår och sommar när allt är som bäst och tiden och energin går åt att planera trädgård och semestrar och fundera över vårkläder och vårskor och när tiden ska läggas på så mycket mer än bloggande.

Jag stör mig förvisso lika mycket som vanligt. Varför skulle jag sluta störa mig liksom? Men då har det gått ett varv till: jag stör mig på att jag stör mig. Det känns tjatigt. Jag blir trött på min egen "röst" här på bloggen och tänker att ni blir trötta på samma saker. Blir ni det?

Idag har jag dock lyckats med konststycket att spilla ut kokande vatten över magen, och så har jag läst tre böcker om Sveriges historia. Vi började med istiden och är nu framme på 1700-talet. Bästa sagoböckerna någonsin, tack vare dem var jag en stjärna i historia på låg- och mellanstadiet. Och tack vare en bok med vackra bilder och bibliska berättelser min morfar en gång ropat in på auktion var jag en mästare på biblisk historia också. Comes in handy ibland när vi spelar TP eller liknande, men annars känns det som att det är kunskap jag skulle kunna vara utan.

Kan man ha semifotografiskt minne förresten? Jag har absolut inte fotografiskt minne, långt ifrån, men när jag pluggade kunde jag se framför mig i vilken bok svaret stod, eller som nu när jag kan "minnas" genom bilder var jag har lagt saker. Jag blir vansinnigt provocerad när folk säger att de inte ser bilder framför sig, hur FUNGERAR DERAS HJÄRNOR DÅ?! Det här har jag säkert skrivit om förut, förlåt.

Nej men det här blev väl det mest virriga blogginlägget på länge. Förlåt för det också. Jag har varit bakis hela dagen men trots det varit en kick ass mamma. Jag har ätit både chips och pizza och lär ju inte ha dansat tillräckligt mycket igår för att väga upp för det. Nu ska jag skriva matlista och är så jävla trött på mat att jag tänker skriva upp nutrilettbars für alle.

Apropå mat då: på vår flaska olivolja står det "Perfekt för att ringla över din favoriträtt" och jag känner lite att hur mycket de än gillar sin olivolja kan de väl ändå inte påstå att den passar att hälla över sushi? Tacos? Kycklingsoppa? Friterade räkor? Sånt stör jag mig vanvettigt mycket på: svepande reklam som blir dålig. Faller ut fel. Går att driva med.

Nej men jag slutar väl dravlet här då.


2 kommentarer:

presens sa...

Nä, jag tröttnar inte. Och jag ser inte precis bilder framför mig. Alltså, jag kan "ta" en bild och spara den i hjärnan och plocka fram den, men jag kan inte måla upp en egen bild. Jag kan minnas att en viss glosa stod på sida XX, i vänsterspalten, ungefär en tredjedel ner, men inte nödvändigtvis vad det stod. Eller att svaret på frågan står under bilden på sidan XX i bok YY, men inte vad det står...

Johanna S sa...

Vad heter böckerna? Vill också ha :-)