tisdag 24 april 2012

Veckans meny

Thailändsk wok med kyckling, nudlar och lime.
Vegetariska piroger med vegfärs, squash, morötter och fetaost. Färs + mozzarellafyllning till barnen.
Grillad kycklingfilé med klyftpotatis och tzatziki.
Spagetti med sås på grillad paprika, grönsaker, chili och grädde. Köttbullar till barnen.
Fish tacos med koriander och hembakta tortillas.
Friterade räkor, sötsur sås och ris.
Tacogratäng på vegfärs.

Det här med vegfärsen förresten. Eller veggofärsen eller vad man nu säger. Det känns lite...sådär. Å ena sidan: skönt substitut för köttfärs. Å andra sidan: sådär lagom kul eller? Inte smakledes alltså, men rent framställningsmässigt. Det känns lite som margarin typ. Processat, konstgjort, märkligt. Inte rent och så att vi vet hur det framställs och vi förstår vad det består av och sådär.

Jag är ambivalent, minst sagt. Och det är väl klart att vi istället helt kan stryka rätter med rött kött eller köttfärs, men vi är en småbarnsfamilj och då är ju köttfärs liksom bland det enklaste som finns. Särskilt om man har barn som inte är så förtjusta  linsgrytor, grönsaker och andra såna nyttigheter.

I-landsproblem deluxe, jag vet.

9 kommentarer:

Karolin sa...

Vilken sorts vegfärs använder ni? Det finns ju mer eller mindre "rena" sorter. De torkade innehåller minst konstigheter (och är billigast!), och med stark buljong så får de ofta bra smak. De är ju dock rent sojaprotein, så om nån är sojakänslig funkar de inte (då är det quornfärs som gäller).

Ellen sa...

Den från hälsans kök som innehåller:

Rehydrerat sojaprotein (85%), vegetabilisk olja, rehydrerat vete-/hveteprotein (2%), maltodextrin, salt (1,5%), maltextrakt (korn/bygg), lökpulver, jäst/gjær, vitlökspulver, aromer, kryddor, druvsocker.
Kan innehålla spår av ägg/egg och sesam.
Kraftigt saltat

Det är den som finns på vår Ica som har varit god.

Ellen sa...

Och med Hälsans kök är det också problemet med att deras produkter är tillverkade i Israel...

Tahira Faye sa...

Men som i de vegetariska pirogerna, kan ni inte bara ha squash, morötter och fetaost? Plus kanske några andra grönsaker. Ofta kan man ju bara hoppa över själva färsen, men ändå ha kvar rätten. Så gör vi, vå sexåring är vegetarian nämligen.

Karolin sa...

Ja det är lite tveksamheter kring Hälsans kök. Jag tycker de torkade, när man lärt sig tillaga dem, är lika goda som den färsen ni använder. Alla Ica ska kunna beställa hem en sort som heter Veggi, de har två sorters färs i sortimentet som tar kryddning bra. Nackdelen är ju att man måste förvälla/koka dem i nån minut innan man steker, men det är rent sojaprotein och inga konstigheter. Annars tycker jag att olika hackade nötter eller smulad välstekt tofu också kan funka bra som färs-substitut.

presens sa...

Jag brukar kalla det för oköttfärs, jag.

Anonym sa...

varför heter det fish och inte fisk? det här med israel misstänker jag bara vara ngn form av vänstergrej jag inte är kognitivt uttrustad att förstå, så det släpper jag bara helt enkelt...

Ellen sa...

Anonym - för att när jag gör enligt amerikanska recept så skriver jag det amerikanska namnet för att man lättare ska kunna googla det. :-) Typ "white chicken chili" osv.

Martina sa...

Ellen, jag undrar, vad är problemet med att de är tillverkade i Israel?