måndag 7 maj 2012

Etik, moral och lite irritation.

Jag vet att jag inte alltid ser på världen som de flesta andra. Jag har väldigt svårt att se att något är hugget i sten och vill vrida och vända på allting. Som det här med vad som är fel eller inte fel: vad eller vem avgör det?

Eftersom det är vi människor som har bestämt vad som är rätt och fel finns det ju inget absolut svar. Vi har ju sagt att det är så. Ibland för att vi ska leva vidare (det är dumt att döda, för det är ju himla trist ifall vi utrotar oss själva), ibland på grund av religion, ibland på grund av att vi vill vara civiliserade eller vad det nu kan vara. Poängen är: det är något vi har bestämt. Det finns inget givet svar. Inget svart eller vitt, rätt eller fel.

Och för mig är det så självklart att det är beroende på omständigheterna. Jag tycker att det är helt uppenbart att det ibland kan vara rätt att döda, tortera, stjäla, hota, misshandla eller vad det nu kan vara. Det är väldigt få saker man kan göra mot vuxna människor som jag skulle säga alltid, i alla situationer, är fel. Jag kan till exempel inte komma på någon situation på rak arm där jag tycker att våldtäkt skulle vara försvarbart, men om någon med bra fantasi skapar ett scenario där det skulle vara rimligt med våldtäkt så skulle jag kunna tycka att det är okej också.

För mig finns det liksom inget rätt eller fel rakt av. Allt beror på situation och omständigheter. Låter det helgalet?

I alla fall: just eftersom det sällan finns något "det bara är så" i mitt sätt att tänka blir jag så vanvettigt provocerad av människor som använder sig just av det pseudoargumentet. Stöld är alltid fel, det bara är så. Det är alltid fel att döda någon, det bara är så. Åh, jag får verkligen krupp av det. Förklara VARFÖR då! För jag irriteras inte (i alla fall inte lika mycket) av att någon inte håller med mig, jag irriteras av att de inte kan argumentera för VARFÖR de inte håller med. "Det bara är så", dra åt helvete.

Men jag vet, jag vet. Det är jag som är annorlunda här.

4 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Haha, nej det rycker inte alls faktiskt.
Men jag tänker - vadan detta TV-förbud? Eller, rättre sagt hur undviker du det när ni har äldre barn också (som väl tittar på TV)? Hur som helst så finns ju alltid Teletubbies, perfekt för sjuk ettåring. Vidro för alla andra, men precis så segt och långsamt och infantilt att det är som gjort för små barn som behöver lite förströelse.

(Men så har jag inte så många principer heller. Vi vände yngsta i framåtvänd bilstol när hon var 4 år, hon fick glass när hon var ett knappt halvår, och TVn är ingen big deal här. So shoot me ;-))

Ellen sa...

Alltså, jag är ju en superprettomorsa i vissa avseenden, och just TV har blivit nån sån grej som jag inte vill släppa på. Hon tittar ju någon minut då och då när barnen tittar, men att sätta på program bara för hennes del? Det känns fel.

Men drömmarnas trädgård och teletubbies lär det bli imorgon, helt klart! :-)

Lovika sa...

Tänkte liknande tankar igår när jag följde en (genus)diskussion på allas vårt hatkärleks "diskussions"-forum.
"Det bara är så och det är inget vi kan göra något åt" = världens sämsta (icke)argument!

JL sa...

Sånt där blir bara lätt till filosofi. Man ska definiera "rätt", "fel", "rättvisa" osv i all oändlighet. Sen visar det sig att man i princip tycker samma sak i alla fall.