onsdag 23 maj 2012

Ett meddelande till inkompetenta föräldrar där ute.

SLUTA KLÄ ERA BARN FÖR VARMT!

Jävlar vad många ungar som skriker, svettas och mår piss rent ut sagt, för att deras föräldrar i sin tjockskalliga envishet att inte klä dem för kallt istället skapar en egen liten bastu åt sin unge. Ge fan!

Barn ska vara lättklädda när det är varmt. Barn ska inte svetta sig dyblöta. Det är mycket mycket mycket farligare att ett litet barn blir för varmt än för kallt. Till och med livsfarligt, om de är tillräckligt små och tillräckligt varma.

Att röra sig ute bland folk när sommarvärmen har kommit är ungefär som att surfa runt på Familjeliv: fler som gör fel än som gör rätt.

Det här, ihop med alla ärkepuckon som lämnar sina hundar (eller barn!) i bilen när de är inne och handlar, är väl sommarens stora plåga. Det och getingar.




11 kommentarer:

HannaA sa...

...och sluta klä av dem helt också vill jag tillägga. Ser jag ett till grisskärt spädbarn i linne och utan solhatt blir jag galen. Är ungen inte ens stor nog att slita av hatten själv borde det sjuttsingen vara straffbart att låta hjässan stekas i solen.

Och varför i hela friden säljs det inte långärmade koltar/skjortor/blusar och byxor i tunn lakansväv? Det förvånar mig lika mycket den här gången som när första ungen var bebis. Jag skulle själv kunna tänka mig en heldress i bäckebölja en dag som denna.

Ellen sa...

JA! Herregud! Dessutom är solhatt obligatoriskt om man är utomhus, om man bara har den inställningen lär sig barn snabbt acceptera hatten, oavsett ålder. Ja, det är skitjobbigt i början att sätta på den 10000 gånger, men det är en fight man får ta helt enkelt.

Och jag förstår inte varför affärer säljer små byxdresser med smala axelband till ettåringar, men inte tunna heltäckande kläder? Värdelöst!

(Ibland finns det ju skjortor, men i och med att det är fulaste plagget någonsin på barn, oavsett kön, hjälper det ju föga.)

presens sa...

Min unge illtjöt när vi skulle hem från förskolan igår. "Det blåser på mig! Jag vill ha min jacka!" Visst kom det en liten bris, men med tanke på att det var 27 grader varmt så var det ju inte precis en kall halvorkan... Först tänkte jag vägra, men så insåg jag att om jag låter henne gå utan jacka på vintern om hon vill (hon lärde sig snabbt att känna om hon frös) så kunde jag inte plötsligt inkompetensförklara henne och vägra jackan. *suck* Men nu var det en tunn zipjacka och vi hade 100 meter till bilen, så det var ju ingen fara.

Men ja, jag håller med. Om allt.

LisaM sa...

Hittade kanonbra tunna Haremsbyxor till sonen på Lindex förra året. Hoppas att det finns i år också när han hoppat upp över storlek 86.
Svårt att hitta tunna, ljusa (inte vita för de blir så fläckiga hos oss)långärmade tröjor tycker jag.

Jenny i Malmö sa...

Ägnade två timmar igår åt att leta tunna långärmade tröjor åt barnen. Svårt att hitta till 1-åringen men omöjligt att hitta till 5-åringen. Po.P har fina men lite väl dyra. Nytt försök imorgon!

presens sa...

Tunna, heltäckande kläder är ju bättre än naket, men så mycket solskydd ger de ju inte. Man måste ändå smörja in ungarna och/eller hålla dem i skuggan.

Ellen sa...

presens - jag går efter devisen att de inte ska bli röda. Det blir de aldrig någonsin med tunna heltäckande kläder. Jag vill inte smörja en ettåring för mycket heller, med tanke på nanopartiklar av titanoxid och liknande.

Hur man än vänder sig står det CANCER överallt.

Sofie med Sonja sa...

Sonja har faktiskt på sig en sån byxdress idag, eftersom vi är inomhus och huset är varmt. När vi ska gå ut blir det tunt långärmat och långbent. Och solhatt, givetvis.

Ida sa...

Håller helt med dig! Blir så himla förbannad på föräldrar som själva har shorts och linne men barnet har tjock jacka.

Tahira Faye sa...

Presens - Hålla i skuggan är bättre än att smörja, tycker jag. Dels finns det så mycket skit i krämerna att det känns helt absurt att smörja in små barn med det, och dels tenderar man låta barnen vara ute i solen mer om de är smorda - vilket alltså innebär att de faktiskt exponeras MER för farlig strålning.

presens sa...

Det är klart att det är *bättre* att hålla i skuggan än att smörja, men...det är inte så enkelt för oss. Hemma funkar det väl rätt okej - vi har en skuggig trädgård - men förskolegården är väldigt solig. Där står inte valet mellan solkräm eller skugga, utan mellan solkräm eller inte solkräm i solen.

Det var lättare första sommaren när hon satt där man satte henne. :-)