måndag 7 maj 2012

Hoppas det regnar imorgon!

Fyra miljoner nyanser av grönt manifesterar sig utan för vårt vardagsrumsfönster. Gräsmattan är smaragdgrön och tjock och nästan glänsande. Syrenen är självlysande, så grön är den. Men jag har varit fast inomhus hela dagen med Majken som är sjuk.

Sjuka bebisar (ja, ettåringar räknas dit) är de värsta. De ska inte se på TV, de ska inte äta sött, de kan inte säga vad som är fel, de kan inte spela tv-spel, de kan inte göra någonting. När sjukdagar med större barn kan vara rätt mysigt och härligt med lite godis och soffhäng och film, så är sjukdagar med bebisar hell on earth med ett konstant gnällande och snor överallt. Så klart är det mest synd om Majken, det är ju hon som är sjuk, men hon har ingen blogg så här gnäller jag av mig.

Nämnde jag att maken ska på styrelsemötet för föräldrakooperativet imorgon kväll? Att han antagligen ska jobba fram tills dess, så att han inte ens kommer hem däremellan? Alla mina principer kommer flyga ut genom dörren imorgon, den saken är klar. Hon kommer få se på TV och äta glass (har redan fuskat idag med russin) och själv tänker jag så fort ungarna har somnat ikväll åka och köpa godis och cola till mig själv. Det kommer jag behöva om jag ska klara av det här eldprovet!

Tips från coachen: ifall ni någon gång funderar på att skaffa ett (till) barn, men inte är riktigt säkra, tänk på en febrig och förkyld ettåring och om det fortfarande rycker i era fortplantningsdelar: go for it. Då är ni redo!


3 kommentarer:

Jenny i Malmö sa...

Äsch, TV i sig är väl inte så farligt så länge de gör annat också. Jag tycker att det är det galna tempot, de snabba klippen och de skrikiga rösterna som är värst. Här får inte ens snart 5-åringen titta på skrikiga tecknade barnprogram eller på barnkanaler som har reklam.

I övrigt har hon varit som besatt av först Teletubbies sedan Små Einsteins och för ett tag sedan var det bara Dora och Diego som gällde.

Imponerad över att du orkar hålla fast vid de principerna även med tredje barnet. Mitt andra barn är bara 9 månader men jag känner redan att jag är betydligt mindre principfast. Var ska det sluta? ;)

Ellen sa...

Fast alltså, jag håller ju inte principerna. Inte ens med första barnet. Vi hade sagt "ingen tv före två års ålder", men sen blev jag gravid och då blev det en hel del pippi trots allt.

I detta nu ÖNSKAR jag nästan att Majken skulle vara mer intresserad av teven, för hon lallar mest runt och gnäller medan Oopsy Daisy dansar runt och sjunger.

presens sa...

Exakt. Och så blir folk vansinniga när jag säger att jag nog inte vill ha fler barn.