torsdag 24 maj 2012

Jag är så jäääääävla duktig!

Sprang en runda på 3 km idag. Och då kanske ni tänker att ja ja, du säger "sprang", men du menar att du gick större delen av tiden, det vet vi ju. Men nej! Jag sprang säkert 95% av sträckan. Jag! Sprang! Långt!

Rundan gick nämligen genom skogen och då kan jag springa. Jag var trött och andfådd men jag sprang. Jag jagades av zombies och jag sprang. Jag klafsade i lera och halkade på rötter och jag sprang. Dessutom kände jag inte av benen alls.

Så här är det: om jag kan lära mig springa, då kan alla icke-handikappade göra det. Och säkert några handikappade också, för så kass var jag förut. Nu har jag ännu en bra bit kvar till mitt mål (5 km utan att behöva gå under tiden), men jag är ju på väg. Det finns en möjlighet!

Så här kommer några tips. För 2012 är året då precis alla bestämmer sig för att börja springa, så varför ska ni vara sämre? Mina tips, från en lat jäkla soffpotatis till de som är ungefär lika värdelösa på att springa som jag, är:

- Bra musik!
- Sysselsättning. Jag är så inne i zombiehistorien att jag inte hinner fokusera på hur långt jag har sprungit.
- Spring i skogen. Jag tappar fokus och ork så fort jag kommer in på landsväg.
- Titta ner. Mycket mycket hellre titta på fötterna än titta framåt. Jag trodde att det var tvärtom och uthärdade många (nej, rätt få) rundor där jag stirrade blint framför mig. Stirra på fötterna.
- Andas lätt och jämnt. Jag trodde att jag skulle ta djupa andetag hela tiden, men lätta andetag är det som fungerar.
- Spring sakta! Saktare! Du ska vara osäker på om du springer eller går. Då går det bäst.


4 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Hoppas din entusiasm smittar av sig på mig. Jag har gått ner en hel del i vikt det senaste året och nu känns det som om kroppen skulle orka börja springa igen. Det gäller bara att först besegra latmasken i mig...

presens sa...

Du, vad har du för snitthastighet? Om det är okej att fråga...

Lovika sa...

Gött Ellen, nu är du på G igen!
Små, små steg i uppförsbackarna är ett annat tips som kan vara bra.

Ellen sa...

presens - jag vet inte, för jag använde runkeeper som inte fungerade. Den sa att jag hade sprungit 1.5 km istället för 3 och måste ha tappat signalen ibland.

Men jag skulle gissa på 9-10 m/km.