måndag 4 juni 2012

Jag HATAR mat!

Det gör jag ju så klart inte om jag får välja helt fritt vad jag ska äta, helt utan tanke på nyttighet, miljöperspektiv, barns smak, plånbok, tillagningstid osv osv osv. Mmm.... musslor och ostfondue hela veckan lång.

Men som det är nu verkligen hatar jag mat. Att planera, handla, laga och även i viss mån äta. Jag är så förbannat trött på det. Och snart kommer sommarlovet och då ska barnen ha lunch också och jag orkar inte med det här. Matkassar är inget alternativ eftersom jag är så kräsen med mat, så jag är ju fast i mitt eget spindelnät där veckorna bara går runt och runt och jag måste komma på ny mat hela tiden. Jag spyr på det hela.

Om det är gott är det onyttigt. Så enkelt är det ju, det vet alla. Om det finns något gott som är nyttigt så är det å andra sidan säkert dyrt. Så billig, nyttig mat är äcklig och tråkig. Yay.

Egentligen har jag inte ens tid att blogga om hur mycket jag hatar mat, för jag måste skriva matlista och sedan sminka mig och klä på mig och faktiskt handla maten också. DÖÖÖR.

Hade vi inte varit fattiga som kyrkråttor (vilket vi självklart inte är, hus och tre barn och fritidsintressen och allt, men metaforiskt låter det inte lika bra att säga att vi ligger dåligt till ekonomiskt jämfört med övrig medelklass, så hav tålamod med överdriften) hade jag åkt och köpt sushi varje dag. Hade jag inte varit rund som en boll hade jag köpt pizza varje dag. Hade jag inte brytt mig om att ungarna faktiskt ska äta nyttig mat hade vi köpt Max-mat varje dag. Jag orkar inte planera mer mat nu!

*går och dör en smula*

11 kommentarer:

Tjockalocka sa...

I hear you. Både lunch och middag klarar jag inte (semester sucks om man måste laga mat hela tiden!), det är illa nog att komma på middag varje dag.

Jag är mest nöjd när vi lyckas återvinna mat, tex om vi äter tacos på fredagen så kan man lätt göra quesadillas på resterna till lunch på lördagen.

Jag gillar också när vi har saker i frysen, typ god köttfärssås eller chili.

Idag blir det panerad rödspättafilé med romsås och pressad potatis.

presens sa...

Men varför inte bestämma en veckomatsedel och sen kör på den tills ni tröttnar?

emmaw sa...

Laga mycket, ät rester till lunch. Om vi inte gjorde så skulle vi bli tokiga. Och ha en rätt i frysen jämt, så kan ni äta det på måndagarna. Så himla skönt att slippa börja veckan med matångest. Vi äter alltid köttfärsås på måndagar.

Ellen sa...

presens - för då tröttnar man ju efter en vecka?

emmaw - tyvärr har jag extremt svårt för att äta rester. De andra kan göra det dock, men av någon anledning får vi aldrig tillräckligt mycket mat över.

Monika sa...

Jag är i och för sig inte direkt kräsen med mat, men jag tycker ändå att det är sjukt jobbigt att hitta på mat. Vi har pratat om att göra veckomatsedel för kanske sex veckor och efter vecka sex börja om på vecka ett igen. Då hinner det ju gå ganska länge mellan veckorna, så att man kanske inte tröttnar totalt. Men vi har hitills inte riktigt lyckats prestera mer än en eller max två veckors matsedel i taget. Annars är det mitt tips att skriva sex veckomatsedlar och börja om på vecka ett efter veka sex (ja du fattar). Eller bara planera veckomaten så och låta helgerna vara fria att planera vecka för vecka eller dag för dag vad man nu känner för (ursäkta uppsatsen).

JsN sa...

Men laga mat som kan bli en ny maträtt då, så att det inte är rester! Eller laga mat som blir godare om det lagas i förväg!

Det finns massa mat som inte är optimal att värma, men ännu mer mat som passar synnerligen bra till storkok. Och det är klart att mat räcker till fler måltider om man har planerat för det och lagat de mägnderna (annars kan man fundera på om maten normalt är tillräcklig) jag har en kompis vars mamma började med att lägga undan det som skulle räcka till annat innan de började ta maten.

Kerstin sa...

Jag tänkte också tipsa om att laga mer mat och äta till lunch dagen därpå. Så gör vi iof varje dag eftersom vi oftast har matlåda med till jobbet. Så förutom att det ska vara gott, billigt och nyttigt ska det OCKSÅ passa att ta med i matlåda till jobbet. Lägg till det till din lista så kan du gissa hur kul jag tycker det är att veckoplanera?? :-D Plus att mina ungar är tråkigt kräsna så man får tänka ut så att de äter lite också. Och maken gillar inte vegetariskt nåt vidare.....

Men jag hör dig och lider med dig. Har just tråkplanerat vår vecka, dock endast tom fredag för på helgen tycker jag det kan vara lite skönt att äta det vi är sugna på. Så har vi iof bara 2 min med cykel till affären också, kanske ni har lite längre som bor "på landet".

JsN sa...

Och inför sommarlovet ladda upp frysen med bra mat som barnen gärna äter och kan få till lunch! Då vet du att se ätit en gång på dagen och kan plocka bäst de gitter till middagen

Fiskpinnar (med rivna morötter)
Laxbitar (pasta eller potatis)
Köttbullar (lämpligt tillbehör)
Korv (bröd eller ägg och bröd)
Vad - nu - dina - barn - gillar - som - är - enkelt - och kanske - inte- vuxenkul

Jenny i Malmö sa...

Har haft min femåring hemma varannan dag i ett år nu då jag är föräldraledig. Visst det har varit tufft ibland att roa henne samtidigt som man har haft en bebis. INGET har dock varit så jobbigt som detta lunchlagande.

Eftersom hon är extremt kräsen äter hon ingen blöt mat vilket utesluter alla grytor och annat som man kan värma. Fiskpinnar, korv, köttbullar och annan skitmat har jag stoppat i henne i mängder under året.

Nästa vecka börjar jag jobba och det är med varm hand jag lämnar över lunchlagandet till mannen (som dessutom kan laga mat) resten av året.
När det snörper i hjärtat för att jag ska börja jobba igen tänker jag alltid på att jag slipper laga äckliga luncher i alla fall. ;)

Anonym sa...

Nu diskuterar vi matsedlar. Va härligt o roligt vi har det tillsammans när vi tipsar varandra om matsedlar.

emmaw sa...

Ok, här kommer ett lunchtips till: Plockmat. Se till att ha grönsaker, pasta och lämpliga tillbehör till att ta fram, så kan var och en göra sin egen lunchtallrik med det som finns. Våra tallrikar brukar innehålla färsk tortellini, tzatziki, pesto lite skinka/salami/grillad kyckling/falafel/halloumi (eller annan ost)/lax/ägg och grönsaker. Proteindelen är oftast rester hos oss, men det kan man ju styra själv.