lördag 25 augusti 2012

Det här med springningen. Joggandet. Lufsandet.

Efter att jag klarat målet på 5 kilometer blev det tråkigt att springa. Det är ju inte så att det var KUL förut, men det fanns ändå en utmaning i det. Nu försöker jag öka takten och springa fortare, men det är inte alls samma sak som att kämpa mot ett längdmål. Men jag springer ändå. Halvmycket.

Förra veckan kom jag ut tre gånger och skrapade ihop 1,2 mil. Den här veckan har jag bara hunnit springa en enda runda på 4 km, men det får väl duga. Ibland kör det ihop sig.

Poängen med det här inlägget är det här: jag behöver tips på bra musik att springa till. Just nu har jag enbart två (2) låtar som fungerar och det är dessa:





Det är det där med den svulstiga refrängen som gör det. Pompa och ståt bär mig framåt på lätta ben. Och så måste låtarna vara relativt nya så att jag inte har hunnit tröttna på dem helt och hållet.

Några tips? Obs! Det behöver inte vara på svenska eller av svenska. Men det måste ha lite samma stil och så lite oumf i sig. Det går bra med äldre låtar också, men då gärna mycket äldre. Inte 2009 liksom.

Hit me!

9 kommentarer:

Johanna sa...

Om du inte känner dig främmande för lite isländskt plinkeplonk kan jag tipsa om Sigur Ros låt Glósóli från skivan Takk. Jag tänker mig den som en uppstartslåt till en rask promenad som lagom till det fantastiska crescendot övergår i löpning. Typ så.

Monika sa...

Inte ett låttips, men ändå. Varför inte kämpa mot att springa en mil? Anmäl dig till ett millopp och satsa på att springa under en timme, så har du ett längdmål.

Sara sa...

Här får du en springlista. Kanske kan du plocka nåt? Inte direkt nya låtar, men glada och peppiga. Vissa är såna jag aldrig skulle lyssna på när jag inte springer. Skämslåtar. De är ofta de bästa att springa till, enligt mig!
http://open.spotify.com/user/snr78/playlist/1WCgd4977y1Znxt5FGXgaC

Sara sa...

Här får du en springlista. Kanske kan du plocka nåt? Inte direkt nya låtar, men glada och peppiga. Vissa är såna jag aldrig skulle lyssna på när jag inte springer. Skämslåtar. De är ofta de bästa att springa till, enligt mig!
http://open.spotify.com/user/snr78/playlist/1WCgd4977y1Znxt5FGXgaC

S.W sa...

I'm walking on sunshine!

Ia sa...

någon hade lämnat kvar en Goa-head-cd i spelaren på jobbets gym.

Jävlar vad man sprang bra till sånt.

Ellen sa...

Monika - för att jag verkligen inte gillar att springa och en mil?! Herregud vad långt.

Ia - måste kolla upp det!

Sara - tack för tipset, lyssnar nu.

SW - kan vara något det ja.

Lisa sa...

Mitt tips är att inte lyssna på musik utan en podcast. Gärna nån där du måste koncentrera dig ordentligt för att hänga med. Musik är alldeles för lätt att koppla bort och när jag lyssnar på en dokumentär eller liknande så går all min koncentration åt till det och springandet går av bara farten.

Andrea sa...

håller med Lisa, podcast! vet inte om du har samma problem som mig, men jag spriner omedvetet alldeles för fort som de kommer snabba låtar och då blir jag trött för tidigt. Kämpar med att hålla igen första halvan så ja orkar öka på mot slutet. Poddar har botat det problemet faktiskt.