måndag 12 november 2012

Blackout på coop.

När vi handlar mat försöker vi vara lite nyttiga, lite etiska och lite vego. I korta ordalag så har vi tre ord vi försöker tänka på när vi handlar mat:

Nyttigt
Hemlagat
Politiskt korrekt

Ja, alltså med politiskt korrekt så menar jag att vi helst inte köper ledsna grisar och sådär. Vi är förvisso inte helt konsekventa heller eftersom vi köper vanlig (färsk) kycklingfilé, men å andra sidan hatar jag fåglar så de kan gott ha det illa. Skojar bara. Eller?

Idag skulle jag in på coop precis innan hämtning från förskolan och stod där mitt i affären och fick psykbryt. Det enda, och då menar jag ENDA som flög genom mitt huvud när jag tänkte på vad vi skulle äta var "kattmat". Kattmat?

Så jag irrade omkring där och var nära att i förvirringen köpa fläskfilé späckad med fett. Fläskfile?! Äter nästan hellre kattmat. Sen slängde jag tillbaka den och irrade omkring lite till och när jag kom ut vågade jag knappt titta i påsen för att se vad jag köpt.



































Va? Vad hände här? Chips på en måndag? Vad ska vi med en stor burk russin till? Hur tänkte jag där?

Till slut blev middagen alltså vegeschnitzel, pommes och sås. Eh ja. Pommesen är onyttiga och innehåller transfetter, såsen baserades på någon smaksatt crème fraiche och vegeschnitzeln är gjord på soja (aja baja) och tillverkaren är från Israel (aja baja deluxe) så det här med att försöka köpa vettig mat kändes ju som ett rätt misslyckat kapitel idag. Varken nyttigt, hemlagat eller politiskt korrekt.

Å andra sidan köpte jag inte en mobbad liten muslimhatande fetknoppsgris från Danmark för 49.90 kr/kg, jag får väl nöja mig med det.


1 kommentar:

Tahira Faye sa...

Ah, kommer ihåg för några år sedan, då jag till min mors stora stolthet var en väldigt politiskt aktiv och extremt PK pre-tonåring och tonåring.

Jag var såklart vegetarian och naturligtvis bojkottade vi produkter från Israel och det fanns så jävla lite kvar att äta då om man ville slippa linser ett slag. Innan Quorns stora genomslag.

En gång orkade jag inte, vi skulle laga mat på Ung Vänsters vänsterhelg och det slutade med att vi smusslade in sojafärs och förnekade att det var Hälsans Kök.

Ah, to be young again...


Men det var inte det första jag tänkte på. Det första jag tänkte på var hur hysteriskt sugen på vegeschnitzel jag blev nu :(