fredag 21 december 2012

Kämpa fredagen, kämpa!

Igår: riskerade min mentala hälsa för att handla julklappar.

Idag. riskerade min mentala hälsa för att handla julmat.

Varför inte min man tog tag i det och handlade istället? Tja, kanske för att tre barn på jullov är ungefär den apokalyps som Mayaindianerna såg i framtiden och jag tog the easy way out?

Men i affären, herregud. Folk alltså. DE KÖR PÅ MIG?! Med kundvagnen. De mosar mina hälsenor och ställer sig ivägen och kör in med sina kundvagnar i små trånga hörn där de inte kan vända sen? Folk är störda.

Jag har hämtat ut (hämtat ut och hämtat ut, köpt för svinmycket pengar snarare) mediciner för mina brister också. Alltså de i kroppen, inte mina övriga fel och skönhetsfläckar. Tänk vad skönt om det fanns medicin mot sånt också?! I alla fall så kan jag inte börja ta dem förrän jag har tagit fler prover nästa vecka, men jag kunde hämta ut dem nu. Vet ni vad jag ska syssla med i tio dagar efter jul? Jo, något så roligt som att åka till vårdcentralen varannan dag för injektioner av b-vitamin. YAY!

Men visst, jag är glad för att jag kommer bli piggare framöver. Och för att de kanske lyckas hitta grundproblemet också, vilket de inte gjort än. Sätter väl några hundra på att det handlar om magen. Vad annars liksom?

Jag hade tänkt blogga om hur de här provsvaren kommer som en enorm lättnad, eftersom jag burit på en jobbig känsla av att vara otillräcklig, lat, slapp, dålig under hela hösten. Med svår brist på b-vitamin, folsyra och järn är det ju inte konstigt att jag varit trött, och det känns som att jag äntligen fått bevis på att det inte har varit bara att "rycka upp sig" eller gå lite fler promenader. Men jag orkar inte utveckla det mer. Ironiskt nog.

Jag får pigga upp mig med lite chokladkola istället fram tills det är dags att injicera och svälja piller som en pensionär alternativt knarkare.



5 kommentarer:

Malinka sa...

Skönt att du fått veta vad det är. Typ.

Jag hatar folk i affärer. Fattar inte vad det är med alla dem som plöjer fram med sina vagnar som vore de pansarvagnar på väg in i Stalingrad.

Anonym sa...

Jag brukar vissla när jag kör kundvagn. Det underlättar faktiskt, antingen för att de (tror) att jag är idiot eller för att de inser att jag antagligen inte har något filter alls om jag blir uppretad. Oavsett så har de rätt.
/G

Kerstin sa...

Vad bra att de fått koll på vad som är problemet. Tanken slog mig bara att du helst äter vegetariskt eller iaf inte så mycket kött?! Det är mycket b-vitamin i kött så du kanske ska ta nån blodig biff ibland också :)

Jenny i Malmö sa...

Det där med B-vitaminbrist är inget att skoja bort. Har en kompis som led/lider av det och hennes kropp la mer eller mindre av på olika sätt. Hon hamnade dessutom i djup depression och om jag inte minns fel hade allt detta med hennes B-vitaminbrist att göra. Nu får hon sin B-vitaminspruta med jämna mellanrum och mår bra. Hoppas att du också kommer att må bättre!

Ia sa...

jag lyssnade på opera på skithög volym i lurarna medan jag köade mig igenom sistaminutenvinköpet. Det hjälpte. Har ingen aning om vad som hände efter att jag pluggade in mig.
Men jag la på minnet att med militärjacka, håret på ända och osminkad behövde jag inte visa leg.