onsdag 14 maj 2014

Jag ba: lägg av med härskarteknikerna och drygheten asså ba

Å



Det här.

Så urbota dumt, förminskande, pinsamt, drygt, föraktande, elitistiskt, larvigt, TRIST?

Alltså, jag tycker att ungdomsspråk i text är bland det roligaste jag vet. (Ni ba: no shit?) (Way to bevisa min poäng där direkt) Jag tycker att alla ska ha tillgång till att uttrycka sig på det sätt de vill och jag älskar att det finns så många unga, politiskt aktiva och jättecoola tjejer som har del i det politiska samtalet som de bara kan ha på sociala medier. Inte fan finns det någon annan plattform som ger artonåringar möjlighet att nå ut till en bredare publik. Tidningar och radio slänger inte direkt utrymme och tid efter unga arga tjejer som vill förbättra världen? Jo, det hände en gång och vi fick Linda Skugges karriär och det var liksom it.

Så när man som medelålders kvinna med statusjobb hackar på en yngre tjejs språkbruk sådär är det så jävla unket. Även om nu Ulrika efteråt menar att hon inte hade en aaaning om att det var en tonårstjej och att fjortis för henne faktiskt jag lovar och svär betyder omogen oavsett ålder så är det unket. Det är förminskande och axelklappande och lilla gumman-osande och ett sätt att trycka till som faktiskt inte är särskilt snyggt, alls. Dessutom otroligt snävt och märkligt ur ett kommunikationsperspektiv.

Dessutom, som Clementine påpekade, är det ju ett rätt välkänt retoriskt grepp? En stilfigur för att nu använda ett retoriskt begrepp. Precis som att jag älskar att blanda engelska och svenska och överdriva svordomar och tonårsspråk (från MIN tonårstid nota bene, inte fattar jag vad folk säger nuförtin hå hå ja ja) men kan hålla det ytterst strikt och akademiskt när jag måste. På samma sätt använder sig andra av twitterspråk eller instaspråk eller roliga interentuttryck som att man är "så pass trött ATT" eller vad man nu lagt sig till med för tillfället. Det säger absolut ingenting om ens förmåga att kommunicera i skrift eller i tal i övrigt, snarare tvärtom: en förmåga att ta till sig och adaptera sitt språkbruk efter den rådande jargongen på det valda forumet visar att man är flexibel och kan anpassa sin uttrycksform efter sina mottagare. Att man som copywriter inte har koll på det? Att man som copywriter försöker hävda någon slags "alla måste kommunicera inom en viss ram"-devis? Jag har svårt att förstå mig på det hela mer än att det är totalt dumt.

Men vad vet jag om hur man kan diskutera (politik) på olika sätt. Jag har ju visserligen en examen i kommunikationsvetenskap, har läst retorik och jobbar som politisk sekreterare men jag använder mig ju ofta av både ba, liksom och typ så jag menar... jag är ju körd sen länge.

Som sagt. Urbota dumt.

Inga kommentarer: