torsdag 12 juni 2014






Vi har två balkonger. Ja det anses vara en lyx för alla tittar alltid på oss och säger TVÅ??? och sen skakar de lite på huvudet och suckar över vår himla tur när vi fick den här lägenheten. I alla fall så har vi två balkonger och ingen av dem tar vi hand om som jag trodde. Jag tänkte att de skulle vara blomstrande vackra oaser, fyllda med kryddor och dofter. Istället: eh. Meh. Bläh.

Alltså det är inte det att jag inte gillar vår stora balkong, jag älskar den. Men först var det kallt och sen blev det varmare och sen målade Majken med sina gatukritor över väggar, golv och möbler och sen hällde Majken ut tandkräm över hela golvet och någonstans där tappade jag orken. Och så hände inget mer.

Men nu skulle jag vilja ta tag i att göra dessa två balkonger till två små uterum som man så klyschigt säger, och självklart har jag nu fastnat. För vi har en sommarstuga. Och är det fint väder kommer vi vara i sommarstugan. Vad planterar man som klarar av att vara på en stekhet balkong i veckor utan att det regnar eftersom regnet inte når så långt in? Va va va va? Självvattnande lådor är ju ett måste, men sen då?

Och om jag vill satsa på lite kryddor, är det ens värt det när vi knappt kommer bo i lägenheten? JAG VET INGENTING!

Jag hade så många planer och tankar och sen skaffade vi sommarstuga och nu är balkongerna som de där styvbarnen som det alltid är så synd om i sagorna.


Stackars stackars dessa två små.



4 kommentarer:

LiseLotte sa...

Jag inbillar mig att gräs i olika sorter står sig rätt bra. Dock med antingen en självvattnande eller i alla fall en stor kruka. Kanske någon färgglad plastmatta på golvet piggar upp lite ;-)

Kerstin sa...

Äsch, använd balkongdörrarna till att släppa in frisk luft när ni väl är i lägenheten och balkongerna till att ta ett glas vin på om ni nån varm sommarkväll råkar vara i stan. Man måste ju inte se blommor jämt, jag hade inte blommor på min balkong förrän 10 år efter att jag flyttat hemifrån ;-) Och då mest för att jag skulle sälja lägenheten :-D

Ellen sa...

Sant, man MÅSTE ju inte ha blommor faktiskt!

gilmorelorelei sa...

Men köp naturtrogna konstgjorda på Ikea! Det har jag på toan utan fönster och det blev supermysigt!