måndag 7 september 2015

Tv-serietips!

Okej, så jag har äntligen upptäckt geniserien Rita som finns på Netflix.

Ja, den är dansk men ge den en chans. Den är nämligen vansinnigt rolig, skarp, smart och bra. Och visst, huvudkaraktären blir ibland liiite för endimensionell men i övrigt finns det väldigt lite att klaga på. Den har till och med bra barnskådisar. När hände det senast va? Inte i nån av de serier jag ser i vanliga fall kan jag ju konstatera (looking att YOU Lily i Modern Family).

Men det allra allra bästa är att den utspelar sig i en skola, och att man får se lärarnas kamp mot de absolut VANSINNIGA föräldrarna. Som pappan som säger att socker är värre än heroin inför barnets klasskompisar. Föräldrar som vill dela ut eget läromaterial. Och man vet, man VET, att dessa finns i verkligheten.

Andra föräldrar är det absolut värsta med att ha barn. När man måste stå ut med deras neuroser. Med deras knäppa idéer. Med att de låter sina barn göra vansinniga saker eller hämmar sina ungar så att det går ut över mina.

Alla som har varit på ett föräldramöte känner igen de där jobbiga föräldrarna i Rita. Alla kan skratta åt deras patetiska tro på att lärarna är där för att göra just DERAS barn till en glimmande enhörning. Och kan man inte relatera så är man antagligen den svinjobbiga föräldern och borde rannsaka sig själv.

Rita alltså. Se! Om jag inte var sist i världen på den serien då...

3 kommentarer:

presens sa...

Tack för tipset!

Ellendellen sa...

Då är det dags för mig att få tummen ur och titta på Rita då! Passar på att tipsa tillbaka om 4 som jag gillat väldigt mycke. Transparent ( så bra, intressanta karaktärer, grymma skådisar) Luther ( annorlunda polisserie ) Bloodline ( spännande med bra skådisar ) och har du inte sett norska Dag. IN OCH SE!

Maja sa...

Fantastisk serie, tack för tips! Är redan på tredje säsongen.. och vill inte att det ska ta slut. /läraren