tisdag 22 december 2015

Fördelen med livet i stan.

Inga. Skolavslutningar. I. Kyrkan!

Är så jäkla nöjd med att vi inte längre bor i bibelbältet aka på landet aka där alla är släkt med alla och alla avslutningar firas i kyrkan med präst. Nu kan vi fira jul på riktigt utan dillande om att vi firar Jesus födelse och what not.

Åh! Igår förresten så var jag och Emmy och hälsade på min mormor som har hamnat på sjukhus. Jag tycker så synd om henne som antagligen får vara där på julafton, istället för att fira med oss. De blir gamla så fort när de är gamla, som nån sa. Men igår mådde hon i alla fall så pass bra att vi kunde gå till allrummet och lyssna på när en barnkör sjöng.

Och my god vad det var svårt att hålla sig för skratt. Såhär: ingen skugga över barnen. De var jätteduktiga och de flesta gjorde sitt bästa. Men körledaren hade lite dålig koll på vilka förutsättningar hon jobbade med, och lät därför barnen sjunga superfalskt i falsett ca 90% av tiden. Gångerna jag ofrivilligt och tydligt ryste till av falsksången var många, om man säger så. Men jag höll god min även när gosskören sjöng Staffan Stalledräng och nån var i målbrottet.

I alla fall så gick vi hem efteråt och Emmy tittade lite trevande på mig och sa... "Det lät lite kul ibland när de sjöng falskt. Men annars var det fint!". Och jag sa "ja, jag hade lite svårt att hålla mig för skratt ibland..." och då släppte hennes försiktighet och hon ba "JA MEN VARFÖR SJÖNG DE SÅ HÖGT NÄR DE INTE KUNDE??" och sen hela vägen hem så skrattade vi åt att vi bådat två hade stått och bitit oss i läppen över arrangemangen av låtarna.

Som självklart var jättereligiösa pga kyrkokör. Men gamlingar på sjukhus gillar väl sånt, antar jag. Jag fick en fin stund med min unge. Att håna människor brings people together.

Varsågoda alla som senaste dygnen har kallat mig för världens sämsta mamma på diverse platser på internet. Här får ni ännu mer att elda upp er över.


3 kommentarer:

Peela sa...

God Jul Ellen !!!

Johanna S sa...

Det är hånandet av andra människor som för oss samman :-)

God jul!

Anonym sa...

Riktigt god VIT JUL!!! Åh... utbrott mot familjer som inte gått in i väggen trots heltidsjobb, sköter sig och genuint älskar sina barn :-) du är fascinerande Ellen!