söndag 8 maj 2016

När oro för barnen blir till misshandel.

Japp, misshandel. Nej, jag tänker inte skräda orden.

"Vad fan pratar du om" undrar ni och tja, jag kan väl först ge er en bakgrund. Det finns en facebookgrupp som heter "Giftfria barn" där folk som vill undvika kemikalier och gift ger varandra råd och tips. En del av dem är på nivån "om man ska låta barn ärva plastleksaker, vilka ska man undvika främst" och andra är mer på nivån "min unge får inte använda mitt eget avkok som solkräm pga allergi på förskolan, ÄR DET ENS LAGLIGT??". Eller ja, se för er själva några exempel nedan:









Jag tvivlar inte på att många av dessa människor bara vill det bästa för sina barn. Man har hört nån säga att plast är dåligt och man vill plastbanta sitt hem, och så blir man lite nojig över det ena och sen det andra och så är ju barnen det bästa man har så man vill ju göra precis allt man kan för dem för att se till att de växer upp och mår bra... problemet är bara att nånstans på vägen försvann alla proportioner och förnuft och sans. Och helt plötsligt har många blivit såna som inte kan sålla agnarna från vetet. Eller ja, gift från gluten.

Det här är människor som låter sina barns tänder ruttna för att "fluor är ett nervgift". Det här är människor som utsätter sina barn för cancerrisk eftersom de är övertygade om att solkrämer är farligare än solen, och att naturliga oljor (!) är bättre för att inte bränna sig. Som att solens strålar bara är farliga om man inte bränner sig? Oy vey.

Det här är föräldrar som fuckar upp sina barns förhållningssätt till mat, genom att kalla saker för gift och faror. Barnen får inte äta gluten, för det är FARLIGT. Barnen får inte äta socker, för det är GIFT. Och så vidare. Hur kan man utsätta sina barn för detta osunda förhållningssätt till mat? Har man ingen aning om vad man gör med dem?

Nej, det är ju just det man inte har. För man har läst på bloggar, sett på youtube, hört av kompisen, och man anser sig vara upplyst. Det här är gemensamt för dessa föräldrar, antivaccare (som till stor del är samma människor), tokrasister, chemtrailsmänniskor och alla andra foliehattar. Man själv har sett sanningen. Man själv, och gruppen man tillhör, man vet. De andra famlar i mörkret, de har inte sett ljuset, de lyssnar på onda profeter och fjällen har inte fallit från deras ögon. De, som låter sina barn leka med plastleksaker, de har ännu inte funnit den rätta vägen. Deras stackars barn behöver räddas. De som vaccinerar sina barn vet inte vad de sprutar i sina barn för gifter. Vi, den här lilla gruppen, vi sitter på Den Enda Sanningen och vi ska leva så renlärligt som det bara går.

Ja, ni fattar. Konspirationer är den moderna tidens religion. Människor som måste ha något att tro på, måste ha något att predika om. Om de så är sockret eller fluoret eller djävulens farlighet. Det skrämmer mig att så många människor kan vara så desillusionerade. Det skrämmer mig att vi lever i en tid där farliga krafter aktivt arbetar för att folk i gemen inte ska lita på "staten" och myndigheter. Det skrämmer mig att så många menar att media ljuger och förmörkar saker.

För såklart att allt hänger ihop. Det har blivit något slags mantra det här att man inte kan lita på forskare (de ljuger om invandringen/solskydd/gluten), eller på media (de rapporterar fel, de mörkar sanningen, de har en agenda), oavsett vilken sorts konspirationsteoretiker/foliehatt man är. Och hur når man dem då? Hur når man föräldrar som riskerar att ge sina barn cancer för att de inte litar på forskning om solskydd, eller för att de väljer att lyssna på just DEN rapport som säger annorlunda? Hur når man människor som lever i en värld där de har sett ljuset, och den som säger emot fortfarande lever i mörkret? Vad gör man? Jag vet fan inte.

Men jag vet att jag blir ursinnig när man utsätter sina barn för sina tvångstankar. Även om man gör det "för deras eget bästa". Skärp er, för i helvete.


Och åh, tack till Sara som säger ifrån som det behövs. (Klicka här för att läsa). Problemet är väl att både hon och jag och andra som inte köper att gluten är gift eller liknande, vi blir strax utslängda. I dessa grupper tolereras enbart och endast en världsuppfattning. Facebook, minisekternas förlovade land.

8 kommentarer:

presens sa...

Åh, jag har saknat dig!!!

Hedvig sa...

Ja ja ja!!! Jag var med i Giftfria barn i en dag ungefär och höll på att dö av irritation undet tiden. Eller vad sägs om frågan "kan jag verkligen odla hemma eller kommer gift från jorden in i växterna" och jag bara vad lever du på människa? Luft? Och vart bor du då?? Eller när jag hamnade i bråk med en människa som menade att bm-ersättning är gift och jag skrev att bm knappast är giftfri heller. Jävlar vilket liv det blev!

Maggan sa...

Om du litar på forskare bör du lugnt välja bort en massa plaster. För hälsan och för djuren i haven som ju även utgör mat för somliga.

Anonym sa...

Well, plast är ju faktiskt vedertaget dåligt. Kemikalier forskas det inte särskilt mycket om och man vet därför inte vad effekterna blir. Vad man faktiskt vet är att cocktaileffekten är stor och att vi blir påverkade. Jag tycker det är märkligt att inte detta är en större politisk fråga. För forskningen finns faktiskt.

Ellen sa...

Maggan och haricas - jag har ju skrivit om de som tappat alla koncept och inte längre är förankrade i någon slags verklighet, inte att plast är helt ofarligt? Då får ni läsa igen om ni fick det till det.

Karins ordöverflöd sa...

Kan det vara så att dessa överambitiösa mammor har för mycket fritid?

Amanda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Amanda sa...

Skaffa barn är potentiellt farligt.
Inte skaffa barn är potentiellt farligt.
Preventivmedel och abort är potentiellt farliga på olika sätt.
Äta mat och bära klädesplagg kan vara farligt.
Inte äta mat och inte bära kläder kan vara ännu farligare.
Åka bil, promemera, åka buss, cykla, rida - det ska vi inte ens tala om så farligt kan det vara.
Och plocka blommor, det glömde jag! Finns många giftiga växter där ute.
Och sitta framför en dator och knappa med fingrarna och därmed komma i kontakt med den farliga, farliga plasten och alla flamskyddsmedel, och exponera sig inför den farliga, elaka, okänsliga omvärlden, fy satan så otäckt. En ryser vid blotta tanken.